Etikete :: Kako dizajnirati kvalitetnu etiketu
Kada pomislimo na grafički dizajn prvo ćemo vjerojatno pomisliti na dizajn loga, kataloga ili web stranice, međutim dizajn etiketa je jednako važan i tražen dio dizajna koliko i “poznatiji” elementi. Kada malo bolje razmislimo shvatimo da su dizajn etikete i ambalaže vjerojatno najzastupljeniji grafički dizajn u našim domovima i jedan od onih s kojima se najviše susrećemo u svakodnevnom životu. Etikete su posvuda, na kozmetičkim proizvodima, proizvodima za čišćenje, odjeći i obući, pićima (etikete na bocama vina, pive ili sokova) i hrani (etikete za med, pekmeze ili ulja). Stoga ćemo u ovom blogu razgovarati o dizajnu i izradi etikete: što su etikete, kako dizajnirati kvalitetnu etiketu te što ona treba sadržavati.
Započnimo definicijom.
Što je etiketa?
Etiketa je mali komad papira, tkanine, plastike ili nekog drugog materijala koji je pričvršćen na proizvod te sadrži njegove informacije.
Proces izrade i dizajna etikete
1. Istraživanje
Iako mnogi preskaču ovaj korak, on je jedan od najbitnijih te ga stvarno ne bi trebalo zanemariti. Dobro istraživanje je ključ za kvalitetan i uspješan dizajn. Zbog toga je najbolje provesti dvije vrste istraživanja.
Prvo, treba istražiti ciljano tržište za proizvod – tko će ga koristiti, koja je dobna skupina korisnika, kojeg su spola, koji su im interesi, gdje žive (država, grad). Sve te informacije su izuzetno bitne kod biranja vrste dizajna koji će predstavljati proizvod. Dizajn etikete za vino namijenjen mlađim kupcima nije jednak dizajnu etikete za vino koje je namijenjeno onima malo starijima. Također nije jednako dizajnirati etiketu za tržište u Japanu ili za tržište u Hrvatskoj. Dizajn elementi se koriste da privuku određene skupine ljudi. Stoga je važno znati unaprijed kome je proizvod namijenjen.
Zatim treba istražiti i konkurenciju. Želimo izbjeći da naš dizajn podsjeća na onaj od konkurencije. Također želimo da se istakne pored njihovih proizvoda. Često proizvodi stoje jedan pokraj drugoga u trgovinama, stoga dizajn etikete treba biti jedinstven u usporedbi s konkurentnim proizvodima kako bi privukao pažnju potencijalnih kupaca.
2. Dogovor s klijentom
Komunikacija s klijentom prije same izrade etikete je jedan od ključnih elemenata u procesu. Kao i kod izrade vizualnog identiteta ili logotipa, etiketa treba predstavljati ne samo proizvod već i tvrtku ili osobe koje stoje iza tog proizvoda. U razgovoru s klijentom se obično otkrivaju značajke jedinstvene baš za njih i njihov proizvod. Ta se informacija može iskoristiti u dizajnu kako bi on bio osobniji te se i time dodatno isticao od konkurencije.
Također od klijenta treba dobiti informacije poput: da li postoji logo koji se treba koristiti u dizajnu, da li je ovo jedini proizvod ili ima više proizvoda u liniji s kojima se dizajn treba slagati. Nije jednako dizajnirati etiketu za prvi proizvod u liniji ili za već postojeći i poznati brand koji ima prepoznatljive dizajn elemente koje treba ukomponirati u novu etiketu.
Nakon dobivanja svih potrebnih informacija, kreće se na sljedeći korak:
3. Dimenzija i oblik etikete
Nije svaka etiketa iste veličine i oblika. Neke su u dva ili više dijelova (npr. prednja i stražnja strana kao na mnogim bocama pive, vina ili ulja). Može se raditi i o jednoj većoj etiketi koja se lijepi na ambalažu. Oblik ambalaže je najčešće pravokutan (vodoravan ili okomit). Međutim neke etikete mogu biti i drugih geometrijskih te čak i nepravilnih oblika. Dimenzije i oblik se prilagođavaju pakiranju (ambalaži) proizvoda.
Nakon što klijent dostavi podatke o ambalaži, dizajner s klijentom dogovara točne dimenzije i oblik te dizajn same etikete može započeti.
4. Hijerarhija informacija
Prvi korak u dizajnu etikete je organizacija informacija i dizajn elemenata na odgovarajuću dimenziju etikete i s odgovarajućom hijerarhijom važnosti informacija.
Etikete su najčešće malih dimenzija te je prostor za sve potrebne informacije ograničen. Zbog toga je dizajn layouta izuzetno važan.
Svaka etiketa mora sadržavati određene informacije. Dobar dizajn će istaknuti one najbitnije poput imena i opisa proizvoda, loga i slogana. One manje važne poput nutritivnih vrijednosti, sastojaka, te drugih informacija koje su zakonom propisane, će obično staviti na dio etikete koji je najmanje uočljiv (obično stražnji dio proizvoda).
5. Vizualni i dizajn elementi, boje i fontovi
Vizualni elementi su fotografije ili ilustracije koje se koriste u dizajnu. One su posebno jak alat za kreiranje određenog ugođaja ili izazivanje emocija kod klijenta. Vrsta vizualnih elementa koje će se koristiti ovisi o proizvodu za koji se dizajn radi. Poznati vizualni elementi su fotografije vinograda ili grožđa na etiketama za vino, zanimljive ilustracije na etiketama piva (poput Staročeške pive koju krase ilustracije ptica) ili pak maslina i maslinika na etiketama za maslinovo ulje.
Odabir boje je važan dio dizajna etiketa. Odabir boje ovisi o proizvodu za koji se dizajnira etiketa, njegovoj ciljanoj publici, bojama koje koristi konkurencija i samom značenju pojedinih boja. Boje se koriste kako bi se proizvod izdvojio iz konkurencije i privukao pažnju kupaca. One moraju pratiti sadržaj i svrhu samog proizvoda.
Jednako važno kao boja je i odabir tipografije, odnosno fontova. Kao što smo rekli, prostor na etiketi je ograničen te želimo fontove koji će biti lako čitljivi, uočljivi, ali i prikladni za proizvod koji se prodaje.
Također je bitno odabrati dizajn koji će odgovarati cijeni proizvoda. Ako proizvod nižeg cjenovnog ranga izgleda preskupo može nesvjesno odbiti kupca u potrazi za povoljnom kupnjom bez i da pogleda cijenu. Naravno, vrijedi i obrnuto. Ako imate skupocjen i visokokvalitetan proizvod, on mora tako i izgledati.
Kod dizajna etikete česta pogreška je da se pokušava ugurati što više informacija, dizajn elemenata i boja na malu površinu. Skladan dizajn će privući pažnju više nego neki koji je možda uočljiv, ali nejasan. Cilj je da su vizualni elementi zanimljivi i jedinstveni, da su boje skladne i prikladne, a tipografija jasna i čitka. Tako dizajnirana etiketa će sigurno poslužiti svojoj svrsi privlačenja pažnje kupaca.
6. Tisak i tiskara
Posljedni dio procesa je odabir vrste tiska i tiskare koja će kvalitetno otisnuti dizajniranu etiketu. Etikete se mogu otisnuti na papir koji se lijepi na ambalažu proizvoda ili mogu ići direktnim tiskom na samu ambalažu.
Vrsta tiska ima mnogo, kao i vrsta papira i materijala na koje se etiketa može otisnuti. Od sjajnog, reljefastog, mat ili metalik tiska, odabir će doći u dogovoru s dizajnerom i tiskarom. Dobra tiskara će znati koje vrste papira odgovaraju kojim materijalima i vrstama tiska te koje kombinacije su najbolje izvedive za određeni proizvod.
Koje oznake etiketa treba zakonski sadržavati?
Kao što smo prethodno spomenuli, kod izrade etiketa treba imati na umu da dio prostora mora biti rezerviran za sadržaj koji je zakonski reguliran. Označavanje proizvoda U Republici Hrvatskoj je određeno Zakonom o zaštiti potrošača, točnije Člankom 6. koji kaže:
(1) Proizvodi koji se na području Republike Hrvatske nude potrošačima moraju na ambalaži, privjesnici, naljepnici ili na samom proizvodu sadržavati:
- osnovna obilježja proizvoda u mjeri koja je potrebna da bi potrošač donio odluku o kupnji, kao što su naziv proizvoda, tip i model proizvoda, naziv pod kojim se proizvod prodaje, sastav proizvoda, svojstva i tehnička obilježja proizvoda
- naziv i sjedište proizvođača ili uvoznika koji ima sjedište na području Europske unije.
(2) Podaci iz stavka 1. ovoga članka moraju biti jasni, vidljivi i čitljivi te napisani hrvatskim jezikom i latiničnim pismom, što ne isključuje mogućnost istodobne uporabe drugih jezika, a mogu uključivati znakove i piktograme lako razumljive potrošaču.
(3) Ako su napisani na više jezika, podaci iz stavka 1. ovoga članka moraju biti napisani na isti način.
(4) Odredbe ovoga članka ne primjenjuju se na proizvode čije je označavanje uređeno posebnim propisom.
Neki proizvodi su podložni dodatnim zakonskim obvezama poput kozmetičkih proizvoda, hrane i sl., što također treba imati na umu te provesti dodatno istraživanje prema potrebi.
Prije kretanja u postupak dizajniranja i izrade etikete treba prikupiti sve potrebne informacije. Cijeli proces izrade etikete je olakšan te će se kretati brže i lakše ako dizajner posjeduje sve potrebne elemente prije početka rada. Pošto je prostor za dizajn etikete ionako ograničen tako i najmanja preinaka može značiti za dizajnera promjenu cjelokupnog layouta etikete. Time će postupak izrade biti dugotrajniji, a time i skuplji. Tako da preporučujemo prije početka rada, pregledati detaljno sa dizajnerom sve elemente koji će ići na samu etiketu kako se neki dio ne bi izostavio.
Nadamo se da smo vam približili dizajn etiketa i postupak njihove izrade.