Što je dizajn korisničkog iskustva i sučelja? :: Kako izraditi najbolju web stranicu i mobilnu aplikaciju s UX/UI dizajnom.

Korisničko iskustvo (user experience – UX) i korisničko sučelje (user interface – UI) dva su pojma koja možete čuti kada razgovarate o digitalnim proizvodima, web stranicama ili mobilnim aplikacijama. Oni imaju veliku ulogu u tome kako proizvod koristi, odnosno kakva je interakcija između krajnjeg korisnika i samog proizvoda.

Ali koja je točno razlika između UX-a i UI-a? Korisničko iskustvo i dizajn korisničkog sučelja dva su ključna stupa razvoja digitalnih proizvoda. Oba polja uključuju dosta znanja o ljudskom ponašanju, analitičkom razmišljanju, fokusu na zadatke i kreativnoj vizualizaciji. Oba su važni kada je u pitanju dizajn digitalnih proizvoda. Oni pomažu korisnicima da imaju ugodno i kvalitetno iskustvo s proizvodom.

Ključni su u izradi i dizajnu mobilnih aplikacija, web stranica ili softverskog proizvoda budući da su odgovorni za to kako će krajnji korisnik prihvatiti proizvod. Korisničko iskustvo (UX) odnosi se na stvaranje pozitivnog iskustva za korisnika, a korisničko sučelje (UI) na to kako proizvod izgleda i kakav je osjećaj pri korištenju. Ova su dva polja usko povezana i svaka dobra UX strategija ima i UI komponentu. Iako se ova dva pojma na površini mogu činiti sličnima, oni su zapravo prilično različit

U ovom blogu ćemo se osvrnuti na UX i UI dizajn, koja je njihova uloga u izradi web stranica i mobilnih aplikacija te kako se razlikuju.

Blog o UX i UI dizajnu: radni stol na kojemu su papiri sa UX dizajnom i monitorom
Photo credit: UX store on Unsplash

Što je UX dizajn?

Dizajn korisničkog iskustva ili kako je poznatiji user experience dizajn (UX dizajn), vrsta je dizajna unutar kojeg se nalazi i korisničko sučelje (user interface (UI)) web stranica i mobilnih aplikacija. To je proces dizajniranja proizvoda imajući na umu krajnjeg korisnika, usmjeren na poboljšanje korisničkog iskustva. Proces izrade user experienca koristi istraživanje korisnika, dizajn interakcije i informacijsku arhitekturu. Fokus dizajna su korisnici, odnosno kako se oni osjećaju prilikom korištenja proizvoda koji se dizajnira.

UX dizajn je više od same funkcionalnosti ili estetike. To je proces kojemu je cilj da se korisniku proizvod (web stranica, mobilna aplikacija) učini jednostavnim za korištenje te da je zanimljiva. To se postiže upotrebom dizajn elemenata poput boja, tekstura, zvuka, motion graphics-a, oblika i ostalih. Također uključuje dizajniranje proizvoda koji je intuitivan. Drugim riječima, proizvod koji korisnici mogu shvatiti kako koristiti brzo i jednostavno. Cilj je da se svi dizajn elementi spajaju kako bi stvorili optimalno iskustvo za korisnika. Cjelokupno putovanje koje korisnik ima prilikom interakcije s proizvodom dio je user experienca. Korisničko iskustvo se odnosi na jednostavnost korištenja, vidljivost, izgled i osjećaj te dizajn proizvoda, kao i njegovu pouzdanost i učinkovitost.

Prilikom dizajniranja digitalnih proizvoda važno je uzeti u obzir sve aspekte korisnikova putovanja. Važno je imati na umu da su svi korisnici različiti. Ono što odgovara jednoj osobi ne mora odgovarati drugoj. Na primjer, ono što bi jednoj osobi moglo biti lako za korištenje, nekom drugom može biti teško.

Blog o ux i ui dizajnu: na slici je prikazan monitor na radnom stolu u uredu. na monitoru piše: dizajneri bi uvijek rebali imati svoje korisnike na umu.
Photo credit: Fauxels on Pexels

Koje su neke od prednosti UX dizajna?

Mnogo je koristi i prednosti ugradnje UX dizajna u proizvod. Uzimajući u obzir iskustvo korisnika, tvrtke mogu stvoriti proizvode koji nisu samo funkcionalni, već i jednostavni te ugodni za korištenje. Kada su kupci zadovoljni proizvodom, povećava se njihovo zadovoljstvo, a time i njihova lojalnost kao i profit.

Ulaganje u UX dizajn također može pomoći tvrtkama da ostanu konkurentne. Oni koji ne ulažu u UX dizajn mogu se naći u nepovoljnijem položaju kada se natječu s tvrtkama koje to čine.

Što uključuje UX dizajn?

UX dizajner odgovoran je za to da korisnik ima pozitivno iskustvo u interakciji s tvrtkom, njezinim proizvodima i uslugama. To uključuje niz vještina, od istraživanja i strategije do izrade prototipa i testiranja upotrebljivosti.

Kako bi stvorio dobro korisničko iskustvo, UX dizajner prvo mora razumjeti potrebe i želje korisnika. Zatim to moraju moći prevesti u dizajn koji treba biti jednostavan za korištenje i učinkovit. UX dizajner također mora dobro razumjeti kako ljudi komuniciraju s tehnologijom.

Proces dizajniranja dobrog korisničkog iskustva može se podijeliti u četiri glavna koraka: istraživanje, strategija, dizajn i testiranje.

1. Istraživanje:

Ovo je prvi i najvažniji korak u procesu dizajna korisničkog doživljaja. UX dizajner mora istražiti potrebe korisnika kako bi stvorio dizajn koji ispunjava njihova očekivanja. Ovo istraživanje može se provesti kroz intervjue, ankete i fokusne grupe. Naravno raspon istraživanja ovisi o veličini projekta. Za neke projekte istraživanje treba biti opsežno i detaljno. Za druge pak je dovoljno istraživanje manjeg opsega.

2. Strategija:

Nakon završetka istraživanja, UX dizajner će transformirati te podatke u strategiju koja će biti nit vodilja cijelog procesa dizajna. Ova strategija će uzeti u obzir potrebe korisnika, ciljeve tvrtke te dostupnu tehnologiju.

3. Dizajn:

Nakon što je strategija postavljena, UX dizajner može početi stvarati stvarni dizajn. To će uključivati stvaranje wireframea i prototipova koji se mogu testirati i poboljšati. Cilj ovog koraka je stvoriti dizajn koji je jednostavan za korištenje i učinkovit.

4. Testiranje:

Posljednji korak u procesu dizajna UX-a je testiranje. Ovo se radi kako bi se osiguralo da je dizajn učinkovit i jednostavan za korištenje. Testiranje se može provesti putem testiranja upotrebljivosti i fokusnih grupa.

Proces dizajna korisničkog doživljaja važan je dio stvaranja pozitivnog korisničkog iskustva. Slijedeći ova četiri koraka, UX dizajner može stvoriti dizajn koji zadovoljava potrebe korisnika i ciljeve tvrtke.

Blog o UX i UI dizajnu: Na slici vidimo radni stol sa monitorom i tabletom u procesu izrade UX dizajna
Photo credit: Alvaro Reyes on Unsplash

Što je dizajn korisničkog sučelja (user interface (UI) dizajn)?

UI dizajn proces je dizajniranja sučelja za softverske programe uključujući web aplikacije, mobilne aplikacije i dr. Cilj dizajna korisničkog sučelja je učiniti korisničko iskustvo što učinkovitijim i ugodnijim. To je stvarni dizajn proizvoda, uključujući njegovu estetiku i funkcionalnost. Laičkim rječnikom, to je ono što vidite kada posjetite web stranicu ili mobilnu aplikaciju. Gdje je smještena navigacija, izgled dizajn elemenata i sl.

User interface sastavljeni su od različitih komponenti kao što su gumbi, navigacijske trake, tekstualna polja i drugi elementi koje vidite kada posjetite web stranicu ili mobilnu aplikaciju. Cilj je stvoriti korisničko sučelje koje korisnicima daje intuitivno iskustvo kako bi mogli jednostavno obavljati zadatke na web stranici ili mobilnoj aplikaciji, a da prethodno ne moraju ništa naučiti o njoj.

Savjeti za dobar UI dizajn:

1. Olakšajte korištenje:

Prvi zadatak UI dizajna je učiniti ga jednostavnim za korištenje. To znači da sučelje treba biti intuitivno i lako za navigaciju. Korisnik bi trebao moći pronaći ono što mu treba bez poteškoća, a kontrole bi trebale biti jednostavne za razumijevanje i korištenje.

2. Učinite ga vizualno privlačnim:

Ključno načelo dizajna korisničkog sučelja je učiniti ga vizualno privlačnim. Korisničko sučelje mora biti lijepo i moderno. Dizajn bi trebao biti ugodan za gledanje. Upotreba boje, kontrasta i drugih vizualnih elemenata može igrati ulogu u tome da sučelje postane vizualno privlačnije.

3. Koristite jednostavan jezik:

UI treba koristiti jezik koji je jednostavan za razumijevanje i korištenje. Sav tekst mora biti čitljiv i razumljiv. Treba izbjegavati korištenje žargona i tehničkih izraza.

4. Koristite standardne ikone i kontrole:

Korisničko sučelje treba koristiti standardne ikone i kontrole koje su korisnicima poznate. To će korisnicima olakšati razumijevanje i korištenje sučelja.

5. Povratne informacije:

Korisničko sučelje treba pružiti povratne informacije korisnicima kako bi ih obavijestilo koje su radnje poduzete. Ova povratna informacija može biti u obliku vizualnih znakova, slušnih znakova ili dodirnih znakova.

 

Blog o UX i UI dizajnu: crni radni stol prepun bilježnica i olovki sa dizajnom UX u procesu izrade
Photo credit: Pixabay on Pexels

User interface (UI) i alati za dizajn

Kao što smo spomenuli, postoje neke razlike između UX-a i UI-a. Međutim, oni također imaju neke sličnosti. Oba koriste alate za dizajn, kao što su skiciranje, izrada prototipa i wireframing za izradu svojih dizajna. Oba procesa koriste skiciranje za stvaranje vizualnih ideja i razradu svojih dizajna. Također koriste izradu prototipova za izradu radnih modela svojih dizajna. To omogućuje dizajnerima da predstave svoje dizajne i dobiju povratne informacije od članova svog tima i klijenata. Također koriste wireframing za stvaranje vizualnih dijagrama i dijagrama koji pokazuju funkcionalnost i značajke proizvoda. Wireframing omogućuje dizajnerima da stave funkcionalnost svog proizvoda u vizualni oblik i identificiraju sve potencijalne probleme ili probleme.

Blog o UX i UI dizajnu: radni stol sa papirima na kojima je nacrtan UI i UX dizajn
Photo credit: Amelie Mourichon on Unsplash

Razlika između UX i UI?

Kao što smo spomenuli, glavna razlika između user experiencea i user interfacea je u tome što se UX odnosi na korisničko iskustvo tijekom korištenja proizvoda, dok se UI tiče samog dizajna proizvoda. Korisničko sučelje je dio korisničkog iskustva pa tako UI dizajn spada pod UX dizajn.

UX dizajn podrazumijeva razumijevanje onoga što klijenti žele učiniti, zatim dizajniranje sučelja (UI dizajn) koje im olakšava postizanje ciljeva. Dizajn korisničkog sučelja naglašava vizualnu privlačnost na način koji korisnicima olakšava kretanje kroz aplikaciju te time poboljšava korisničko iskustvo (UX).

UX dizajn fokusiran je na funkcionalnost i upotrebljivost aplikacije, dok je korisničko sučelje više usmjereno na estetiku aplikacije. Na primjer, ako dizajnirate mobilnu aplikaciju za djecu, možda biste se trebali usredotočiti na to da bude zabavna, a istovremeno dovoljno jednostavna za korištenje.

Uz user experience, glavni cilj je stvoriti optimalno iskustvo za korisnike ugradnjom pravih značajki, elemenata i funkcionalnosti u proizvod. UX je stvaranje iskustva koje zadovoljava potrebe i očekivanja korisnika. S korisničkim sučeljem, glavni cilj je stvoriti atraktivan, estetski ugodan dizajn koji je također jednostavan za korištenje. Pri dizajniranju proizvoda važni su i UX, i UI dizajn. Međutim, to su različiti aspekti dizajna digitalnog proizvoda. Svaki od njih igra različitu, ali jednako važnu ulogu kada je u pitanju dizajn proizvoda. To znači da ćete trebati i UX, i UI dizajnere koji rade zajedno kako biste stvorili učinkovit proizvod.

Blog o Ux i UI dizajnu: radna ploha sa UX dizajnom
Photo credit: Alvaro Reyes on Unsplash

Zaključak

Korisničko iskustvo (UX) i korisničko sučelje (UI) važni su aspekti dizajniranja digitalnih proizvoda. Svaki od njih igra različitu, ali jednako važnu ulogu. Sada kada znate koja je razlika između UX-a i UI-a, možete bolje razumjeti proces dizajniranja i izrade digitalnih proizvoda. Bilo da ste zaduženi za dizajn i izradu web stranice, mobilne aplikacije ili softvera važno je imati na umu razliku između UX-a i UI-a te njihovu važnost, a nadamo se da smo vam ovim člankom te pojmove malo približili i razjasnili.

 

Za više članaka o grafičkom dizajnu i marketingu, posjetite naš blog.
Ako trebate izradu i dizajn web stranica i mobilnih aplikacija – pošaljite nam upit putem kontakt obrasca ili epošte.
Naše radove možete pogledati u portfoliju.

Hvala na čitanju! 🙂