Logotip :: 7 vrsta loga

U našem blogu smo već pisali o logotipima, njihovoj povijesti i važnosti u modernom poslovanju, a u ovom članku ćemo pojasniti njihove vrste. Iako se može naći više podjela loga od ovih sedam, zadržali smo se na ovoj brojci pošto obuhvaća najčešće korištene vrste.

1. SIMBOL (Piktogram)

Simbol smo stavili na prvo mjesto ove liste jer je možda najpoznatija vrsta loga. Kada pomislite na logo, vjerojatno vam na pamet dođe simbol ptice od Twittera ili odgrižena jabuka od Applea. To su grafičke ikone koje predstavljaju neku tvrtku ili proizvod. Iako se ikone najčešće koriste u kombinaciji s imenom tvrtke, kao što ćemo vidjeti u nastavku, ova vrsta loga je jedna od najučinkovitijih.

Naš mozak lakše pamti simbole od riječi te na taj način se stvara snažnija povezanost i prepoznatljivost prema nekom brandu. Međutim, preporučuje se samo kod tvrtki koje već imaju prepoznatljiv brand identitet te mogu odbaciti naziv tvrtke i zadržati samo ikonu kao svog predstavnika. Iako simbol mogu koristiti i nove tvrtke, veći je rizik kako tvrtka neće biti prepoznata po imenu već samo prema simbolu, a time je opasnost kako potencijalni kupci neće znati kome se radi. I tu postoje izuzeci. Logo kao simbol je izuzetno popularan kod dizajna mobilnih aplikacija. Pošto će se na uređajima vidjeti samo ikona aplikacije, mnoge tvrtke se odlučuju da umjesto tekstualnog imena na ikonu samo koriste simbol loga. U tom slučaju ikona tvrtke može poslužiti i novim tvrtkama i proizvodima da se izdvoje od konkurencije te da stvore snažnu prepoznatljivost od samoga početka.

Poznati primjeri simbola su: Apple, Snapchat, Shell i Twitter

Apple logo. Image credit: Sumudu Mohottige from Unsplash
Apple logo. Image credit: Sumudu Mohottige from Unsplash

2. Tekstualni logotip (lettermark; skraćenice) i  monogrami

Monogrami su najstariji oblik loga. U upotrebi su od antike pa do današnjeg dana te i dalje ostaju jedan od najpopularnijih oblika logotipa. Monogram je simbol napravljen od, najčešće, inicijala neke osobe ili imena tvrtke tako da su slova povezana ili se preklapaju. Obično sadrži dva slova iako može sadržavati i tri. U staro grčko vrijeme su se koristili na kovanicama ili su se utiskivali u predmete kako bi se dokazalo vlasništvo. U današnje vrijeme se koriste kao predstavnici tvrtki ili proizvoda.

Inicijali u tekstualnom obliku (eng. lettermark ili slovo kao oznaka) su jednako popularan oblik loga kao i monogram. Razlika između lettermarka i monograma je u povezanosti. Dok su kod monograma slova povezana ili se preklapaju, kod lettermarka inicijali tvore zasebnu riječ (primjeri su HBO, CNN, IBM i sl.).

Odabir ovih vrsta loga je pametan izbor za tvrtke i organizacije čija su imena duga, ali i za tvrtke koje imaju prisutnost na globalnom tržištu te je njihovo ime možda teško za izgovoriti ili zapamtiti govornicima stranih jezika. Također, odabir ovakvih logotipa može biti izbor ljudima koji jednostavno ne vole ikone loga te žele jednostavniji i klasičniji estetski pristup svom logotipu.

Kod monograma i lettermarka, izbor tipografije je iznimno važan. Pošto su sastavljeni od samo par slova, potrebno je da je tipografija jasna, čitka te da odgovara djelatnosti koju predstavlja. Izbor boje treba ostati jednostavan. Jednobojni monogrami i lettermarkovi su najpopularniji, pogotovo crne boje, iako nije rijetko vidjeti ih u jarkim bojama (poput H&M, CNNa).

Neki od najpoznatijih monograma dolaze iz modnog svijeta. Fendi, Chanel, Guci, Louis Vuitton su samo neki od njih. Poznati lettermark logotipovi su: NASA, IBM i CNN.

H&M logo. Image credit: Valeriia Miller on Pexels
H&M logo. Image credit: Valeriia Miller on Pexels

3. Tekstualni logotip (wordmark; puni naziv)

Tipografski logotipi ili eng. wordmark, su vrlo jednostavno – tekst. Ne sadrže nikakve simbole niti isprepletena slova. Ovo je, jednostavno rečeno, lijepo uređen tekst. No to ne znači da ovakav logo neće biti uočljiv, zanimljiv ili prepoznatljiv. Neki od najpoznatijih svjetskih logotipa su upravo ove vrste.

Kod wordmark loga je tipografija ili odabir fonta, naravno, najbitnija stavka u cijelom procesu. Iako se najčešće biraju već postojeći fontovi, neke tvrtke žele jedinstven izgled te odabiru izradu vlastitog originalnog fonta koji će predstavljati samo njih. Iako to nije nužno da bi logo bio prepoznatljiv. Jedan od najpoznatijih i najprepoznatljivijih tipografskih logotipova je Coca-Cola logo. Kreiran od dizajnera imena Frank Mason Robinson 1885. godine, font korišten je poznat kao Spencerian font koji je bio izuzetno popularan od 1859. do 1925. godine u Sjedinjenim Američkim Državama, što nije umanjilo dugovječnost niti popularnost ovog loga.

Coca-Cola logo. Image credit: Maximilian Bruck on Unsplash
Coca-Cola logo. Image credit: Maximilian Bruck on Unsplash

Drugi razlog za korištenje vlastitog fonta je činjenica da wordmark logo u mnogim slučajevima ne može biti zaštićen autorskim pravom pošto mnogi ne prelaze prag originalnosti. Jedan od poznatijih primjera upotrebe vlastitog fonta je Google. Font koji se upotrebljava za trenutni logo, kao i za cjelokupni branding, je Product Sans font koji je kreiran 2015. od strane Google tima.

Google logo. Image credit: Solen Feyissa on Unsplash
Google logo. Image credit: Solen Feyissa on Unsplash

Izuzev odabira fonta, ovakav tipografski logo se može istaknuti i pravilnom upotrebom boja. Toy’r’Us, tvrtka koja se bavila prodajom igračaka, je koristila wordmark logo. Uz zaigrani odabir fonta, odabrali su i šarene boje koje su predstavljale ovu veselu djelatnost, dok kod primjera loga poput L’Oreala imamo jednostavan ravan i tanak font u klasičnoj crnoj boji što više odgovara kozmetičkoj djelatnosti tvrtke.

Wordmark vrsta loga je dobra za tvrtke i proizvode koje imaju jedinstveno ime koje će klijenti lako zapamtiti.

Najpoznatiji wordmark logotipovi su: Google, L’oreal, Ebay, The New York Times i Netflix.

Netflix logo. Image credit: CardMapr on Unsplash
Netflix logo. Image credit: CardMapr on Unsplash

4. Amblemi

Amblemi su vrsta logotipa gdje je naziv tvrtke ili proizvoda ukomponiran u dizajn, obično unutar okvira ili obruba. U ovu skupinu spadaju bedževi i grbovi. Amblemi su veoma star oblik dizajna logotipa. Koristili su se kao predstavnici kraljevskih kuća, a u današnje vrijeme ga najčešće nalazimo u sportskim klubovima, automobilskoj industriji i tvrtkama koje žele odati dojam stabilnosti i snage ili teže tradicionalnijem izgledu.

Kod amblema je bitno da se upotrebljava jednostavan i lako čitljiv font. Isto tako mora biti uočljiv jer će naziv tvrtke ili proizvoda biti okružen drugim dizajn elementima te želimo da se među njima naziv ističe. Ilustracija, ikone i drugi dizajn elementi također trebaju biti što jednostavniji te ne treba pretjerivati s njihovom upotrebom. Želimo da je dizajn logotipa jednostavan i skladan. Problem kod amblema je što ako se koristi previše detalja, može ih biti teško aplicirati na različite veličine (pogotovo one manje) te njihova upotreba može biti ograničena. Stoga je u ovom slučaju stvarno zlatno pravilo: manje je više.

Neki od poznatijih predstavnika amblemskih loga su: Starbucks, BMW, Porsche, Warner Bros i Harley-Davidson.

Porsche logo. Image credit:Justus Menke on Unsplash
Porsche logo. Image credit: Justus Menke on Unsplash

5. Maskota kao logotip

Maskota je ilustracija izmišljenog lika koji predstavlja tvrtku ili proizvod. Maskote se najčešće upotrebljavaju za proizvode i usluge namijenjene mlađoj populaciji ili obiteljima. U Hrvatskoj bi dobar primjer maskota bio Lino od Podravke i Medo od Leda. Maskote su vesele, zanimljive, lako privlače pažnju, pogotovo djece, a dobro ih je koristiti i kao likove u video reklamama te na pakiranjima proizvoda. Međutim, imaju ograničenja. Zbog toga što je dizajn izuzetno detaljan, na nekim materijalima se maskote ne mogu koristiti.

Najpoznatiji logotipovi sa maskotama su: KFC, Pringles, Bic i Michelin.

KFC logo. Image credit: Marques Thomas @querysprout.com on Unsplash
KFC logo. Image credit: Marques Thomas @querysprout.com on Unsplash

6. Apstraktni logotip

Apstraktni logotip je vrsta piktogramskog loga, ali u ovom slučaju se ne koristi prepoznatljiva slika ili ikona (poput jabuke ili ptice kod Apple i Twitter tvrtki) već apstraktan geometrijski oblik. To je konceptualna slika koja izaziva snažni utisak i emocije kod gledaoca, a veže se na neki specifični dio djelatnosti tvrtke ili karakteristike proizvoda. Ono što ovakvu vrstu loga čini privlačnom mnogim poduzećima je svestranost.

Iako se ne čini da su ovakvi logotipi česti, zapravo ova vrsta je jedna od popularnijih. Ako obratite pažnju, većina logotipa koje vidite je apstraktna. Može biti apstraktni cvijet, kao kod Adidas loga, apstraktno slovo “A” kod Airbnb loga ili dva kruga kod Mastercard loga. Jednako su prepoznatljivi kao i doslovni simboli, a lakše se apliciraju na različite proizvode, time su dobar izbor za tvrtke koje imaju veći asortiman proizvoda ili više djelatnosti.

Najpoznatiji logotipi s apstraktnim simbolima su: Pepsi, Olimpijske igre, Nike, Adidas, Airbnb, Toyota, Mastercard i Mitsubishi.

Olimpijske igre logo. Image credit: PublicDomanPictures from Pixabay
Olimpijske igre logo. Image credit: PublicDomanPictures from Pixabay

7. Kombinirani logotip

Kombinirani logotip smo stavili na zadnje mjesto naše liste, ne zato što je najmanje popularan, baš suprotno, ova vrsta dizajna logotipa je najpopularnija, već stoga što, kao što samo ime kaže, je kombinacija svih prethodno nabrojanih vrsta.

Tako kombinirani logotip je spoj tipografskih logotipa (wordmark, lettermark ili monogram) s amblemom, maskotom, apstraktnim logom ili pak piktogramom.

Dizajn i izrada ovakvog logotipa je standard većine studija za dizajn jer spaja naziv tvrtke i simbol tvrtke što je pomaže u stvaranju snažnog brenda. Ikona i tekst mogu stajati jedan pored drugog ili mogu biti spojeni kako bi stvorili sliku. Primjer spojenog dizajna kombiniranog logotipa je Burger King ili Lay’s, gdje se naziv tvrtke nalazi u apstraktnoj ikoni koja može stajati samostalno ili s nazivom tvrtke.

Neki od najpoznatijih kombiniranih logotipova su: Amazon, Dove, PayPal, Samsung, Puma i Ikea.

Amazon logo. Image credit: Christian Wiediger on Unsplash
Amazon logo. Image credit: Christian Wiediger on Unsplash

Zaključak

Vrsta loga je puno, a kada imamo puno opcija, nekad se teško odlučiti. Ako ne znate koji logo bi najbolje pristajao vašoj tvrtki, slobodno se obratite stručnjacima koji će vam svojim znanjem i iskustvom pomoći u ispravnom odabiru.

Ukoliko vam se svidio ovaj članak, svakako posjetite naš blog gdje ćete naći još mnogo članaka na temu grafičkog dizajna.
Naše radove, uključujući i dizajn loga, možete pogledati na stranici portfolio.
Za informacije o izradi loga ili o ostalim uslugama, slobodno nas kontaktirajte putem kontakt obrasca, društvenih mreža ili epoštom.

Hvala na čitanju! 🙂

Ključne riječi: vrste loga; izrada i dizajn logotipa; grafički dizajn