BREND, BRENDIRANJE ILI BREND (VIZUALNI) IDENTITET :: KOJA JE RAZLIKA?

U poslovnom svijetu brending je postao velika riječ u marketinškom smislu, no što to točno podrazumijeva i što brend čini brendom? Koja je razlika između pojmova brend, brendiranje i brend identitet? Što je brend identitet, a što vizualni (grafički identitet) te da li postoji razlika? Formiranje uspješne strategije brenda je kompliciran proces u kojem postoji mnogo elemenata koje treba razmotriti.

Sve to ćemo ukratko objasniti u ovome članku.

Što je Brend?

Iako brend potječe od engleske riječi brand (žigosati), u današnjem poslovnom svijetu ono znači nešto sasvim drugo.

Brend je poslovni koncept koji pomaže ljudima prepoznati određeni proizvod ili tvrtku. To je ideja te nije nešto što možete dodirnuti ili vidjeti. Ono je skup vrijednosti, osobina i emocija koji čine temelj vašeg poslovanja. Najbolji način za razumijevanje brenda je razmišljanje o njemu kao o “osobnosti” vašeg poslovanja.

Iako će mnogi povezivati brend sa vizualnim alatima koji se koriste kako bi ga predstavili u javnosti (ime, logo, i sl.) on to nije. To su njegovi vizualni predstavnici, ali nisu sami brend.

Ako uzmemo dvije tvrtke koje prodaju odjeću različitoj ciljanoj publici, njihov će vizualni identitet možda biti vrlo sličan, koristiti će sličnu paletu boja, tipografiju i fotografije. No sadržaj koji objavljuju na svom Instagram računu bit će drugačiji kao i osjećaj koji izazivaju kod svoje publike. Njihov feed će se sastojati od različitog teksta te će svaka tvrtka razviti svoj vlastiti identitet neovisno o vizualnom aspektu brenda. U suprotnosti možemo uzeti primjer dvije tvrtke koje imaju različit vizualni identitet, ali privlače istu ciljanu skupinu jer je sadržaj sličan te izazivaju slične emocije kod svoje publike. Tako vidimo da brend nije samo vizualni identitet, to je cjelokupni doživljaj tvrtke ili proizvoda, ili kako bi ga Merriam-Webster rječnik definirao kao “javni imidž, ugled ili identitet zamišljen kao nešto što se treba plasirati ili promovirati”.

Brand. Photo by Olya Kobruseva
Brand. Photo by Olya Kobruseva from Pexels.

Kako ćete plasirati svoj imidž? Brendiranjem.

BRENDIRANJE

Brendiranje je skup aktivnosti i procesa za kreiranje, komuniciranje i isporuku vaših marketinških poruka, s namjerom da povećate svoje poslovanje i potaknete svijest o brendu te podignete njegovu privlačnost, ugled i lojalnost. Problem s brendiranjem je – brendiranje je teško. Tu se ne radi samo o izradi loga, slogana, dodamo na to malo boje i gotovo. Veliki brendovi se grade s namjerom, strategijom, pripovijedanjem i malo sreće.

Brendiranje je bitan dio svakog uspješnog poslovanja i ako se radi ispravno može stvarno dovesti vašu tvrtku na sljedeću razinu i dati vam prednost u odnosu na konkurenciju.

Branding. Image credit: Unsplash
Branding. Image credit: Unsplash

VIZUALNI I BREND IDENTITET

Iako vizualni i brend identitet se koriste kao sinonimi, oni to nisu. To su dva različita procesa, ali snažno povezana jedan uz drugi. Kao što smo u našem članku o mobilnim aplikacijama razgovarali o UI i UX dizajnu te kako je UI dizajn dio UX dizajna, sličnu situaciju nalazimo i kod vizualnog te brend identiteta.

Vizualni identitet je dio brend identiteta, jedan od koraka u njegovom stvaranju, ali koji sadrži još dodatne korake te svi oni ova dva pojma odvajaju.

VIZUALNI IDENTITET

Vizualni identitet je izraz koji koriste profesionalci u području dizajna, vizualne komunikacije i marketinga. Vizualni identitet je skup grafičkih elemenata koji zajedno stvaraju kohezivan i prepoznatljiv izgled tvrtke ili proizvoda. Dobro osmišljen vizualni identitet pomaže kupcima i klijentima da se identificiraju s markom ili proizvodom, što im olakšava pamćenje i povezivanje s određenim kvalitetama ili karakteristikama.
Postoji mnogo različitih elemenata koji mogu činiti vizualni identitet, uključujući fontove, boje, logotipe i uzorke. Kada se pravilno koriste, ovi elementi mogu stvoriti dosljedan izgled koji kupcima omogućuje brzo prepoznavanje robne marke ili proizvoda koji traže. Loše dizajnirani vizualni identiteti mogu zbuniti ili ometati, što može dovesti do gubitka prodaje ili negativnih asocijacija na brend.

Cilj vizualnog identiteta je definirati grafičke (vizualne) standarde koji  omogućuje dosljednu komunikaciju vašeg brenda na svim kanalima, od tiskanih materijala do web stranica i društvenih medija.

Vizualni identitet izrađuju grafički dizajneri.

Najpoznatiji predstavnik vizualnog identiteta je logo, o kojem smo više pisali u naša dva bloga, o povijesti i izradi loga, kao i njegovim vrstama.

Vizualni identitet. Image credit: Jeff Sheldon on Unsplash
Vizualni identitet. Image credit: Jeff Sheldon on Unsplash

BREND IDENTITET

Brend identitet su svi fizički elementi koji kreiraju neki brend. Elemenata ima mnogo, a svi oni rade zajedno, nadopunjuju se i služe jedan drugome kako bi stvorili snažan identitet te predstavljali sve ono što je brend. Brend identitet bitan je dio marketinške strategije i komunikacije s kupcima. On je dio poslovnog jezika i služi za promicanje proizvoda i usluga tvrtke. Dizajn brend identiteta je razvoj jedinstvenih karakteristika za brend koje pomažu kupcima da ga prepoznaju. Rad na dizajnu brend identiteta kreativan je proces u kojem primjenjujete svoje vještine kako biste stvorili nešto novo, jedinstveno i inovativno.

S njime možete: identificirati tržišne trendove i što je potrebno učiniti da se vaša tvrtka razlikuje od drugih; identificirati specifične tržišne segmente koji bi bili zainteresirani za vaš proizvod ili uslugu; definirati koncept, strateški cilj i ciljanu publiku za vizualni identitet (a kao prvi korak, za izradu loga); razviti jedinstveno korisničko iskustvo; stvoriti lojalnost kupaca; poboljšati percepciju kupaca; postaviti nove strategije za uspješnu komunikaciju.

Učinkovit dizajn brend identiteta pomaže tvrtki biti vodeća u svojoj industriji, usredotočujući se na svoje prednosti. Cilj svakog učinkovitog sustava brend identiteta je izgradnja svijesti potrošača na isplativ i uočljiv način.

ZAKLJUČAK

I brendiranjem i vizualnim identitetom trebaju se baviti profesionalci kako bi bili učinkoviti u komunikaciji s ciljnom publikom. Oba pojma znače različite stvari i vode ih različiti ljudi. Grafički dizajner mora znati raditi sve aspekte vizualnog identiteta, ali njegov posao staje kod toga. Stručnjak za marketing ima širu perspektivu svih aspekata brenda i načina na koji svaki element može pozitivno odražavati brend identitet te je on stručan za kreiranje potpunog identiteta, kao i za sami brend i brendiranje.