Logotip :: Što je zapravo logo i odakle potječe?

Malo povijesti…

Što je logotip? Prema definiciji, logotip ili skraćeno logo, je simbol tvrtke, ustanove ili udruge. Riječ logotip dolazi od starogrčke riječi logos (riječ, govor) i riječi tupos (znak, otisak).
Upotreba simbola za označavanje pojedinih predmeta i vlasništva stara je par tisuća godina, a početak onoga što u današnje vrijeme nazivamo logo (pa i samo ime) počinje u Antičkoj Grčkoj.
U to vrijeme logotipi su bili većinom monogrami. Isprva samo jedno slovo, kasnije dva ili više slova koja su se međusobno ispreplitala. Tada su ih koristili ljudi koji su bili nepismeni kako bi označavali svoje vlasništvo nad pojedinim predmetom, stokom i sl. pošto su se na taj način slova mogla prepoznavati, a ne čitati. Kasnije su monogrami krasili kovanice koje su sadržavale često prva slova gradova iz kojih potječu. Otada pa do danas, logo je postao neizbježan oblik oznake vlasništva, kvalitete, vrijednosti, mjesta i sl. nad nekom uslugom, proizvodom ili tvrtkom.

Zašto je logo bitan?

Svi smo čuli za onu poznatu poslovicu da slika vrijedi tisuću riječi. To je istina i kada je riječ o logu. Dizajn loga treba prenijeti puno toga publici u vrlo maloj veličini i vrlo kratkom vremenu: čime se bavite, koja je osobnost tvrtke (da, i tvrtke imaju osobnost pa kao i ljudi mogu biti ozbiljne, vesele, zaigrane, odgovorne i sl.) te stvoriti povjerenje i povezanost sa brandom.

Logo nije Vaš brand. Vaš brand je način na koji se percipira Vaš proizvod, tvrtka, usluga ili osoba (od stručnosti, iskustva, kvalitete, reputacije, prepoznatljivosti, itd.). Brandiranje su potezi koje ćete poduzeti kako biste sagradili svoj brand. A identitet branda (brand identity) je opipljiv izraz vašeg branda (ime, logotip, tipografija, boje itd.). O svemu tome ćemo više u narednim blogovima, za sada ćemo se zadržati samo na logotipu.

Ovo su neki od razloga zašto su logotipi važni:

1. ostavljaju snažan prvi dojam
2. pomažu u prepoznatljivosti
3. odvajaju vas od konkurencije

O važnosti prvog dojma ne treba posebno pisati. Znamo da je bitan i znamo da može imati velik utjecaj na to da li će potencijalni klijent izabrati Vas ili jednog od Vaših konkurenata. Isto tako znamo da jedna od prvih stvari koje će potencijalni klijent vidjeti o Vašem poslovanju je baš Vaš „izgled“ ili logo. U današnjem moru proizvoda i usluga te njihovog dizajna, imati logo koji prati i odražava Vas i koji Vas odvaja iz gomile je presudno. Logo je znak vlasništva nad određenom uslugom ili proizvodom te treba slati jasnu sliku o tome tko ste i biti odraz stručnosti i kvalitete onoga što nudite. Bitno je napomenuti da klijenti obično potroše manje od 15 sekundi odlučujući žele li kupiti neki proizvod. U tom vremenu se mora privući pažnja. Logotipi sa slikama se obično brže zapaze i zapamte od tekstualnih, jer ljudski mozak procesuira slike brže nego riječi. To je svakako nešto što treba imati na umu kod odabira loga.

S vremenom, klijenti počinju sve više prepoznavati Vaš logo i onda se:

4. stvaraju lojalnost

Cilj ne bi trebao biti samo privući nove klijente, već i zadržati postojeće. Graditi lojalnost brandu je izuzetno važno ako želite stalne klijente koji će se Vam se stalno vraćati. Kako Vaš brand raste, tako će Vaš logo njima postajati sve poznatiji i prepoznatljiviji. Sam logo će klijentu početi predstavljati sve dobro u Vašem poslovanju: kvalitetu, zadovoljstvo uslugom ili proizvodom te će izazivati osjećaj povjerenja i odanosti brandu. Ovo je jedan od razloga zašto je bitno da je logo jednostavan i ne previše detaljan te da je u skladu s onime što predstavljate. Želite da se klijenti mogu lako poistovjetiti s njim.

Proces izrade loga

Odabir dizajnera ili studija za grafički dizajn

Grafički dizajn obuhvaća puno toga. Dizajnirati se može svašta, od letaka i postera, kataloga i brošura, do mobilnih aplikacija i web stranica pa tako, i loga, i vizualnog identiteta (koji sadrži logo). Nije svaki dizajner specijaliziran za svaki aspekt dizajna. Prvi korak je naći stručnu osobu za izradu logotipa, koja zna pravila geometrije i simbola, boja, tipografije i sl. Naravno, dizajneri su, kao i mnogi drugi umjetnici, podložni specijalizirati određene stilove, dok drugi mogu raditi u više njih. Sve su to bitne prve stavke za uzeti u obzir kod odabira dizajnera. Ako niste sigurni koji stil želite, bolje se obratiti grafičkom studiju ili marketinškoj agenciji u kojima radi više dizajnera pa ćete imati dostupan širi raspon ponude. Ako znate koji stil želite, onda možete naći dizajnera koji je specijaliziran baš za to što želite pregledavajući njezin ili njegov portfolio.

Više o raznim stilovima i vrstama logotipa pročitajte u našem blogu o 7 vrsta logotipa.

Inicijalni razgovor

Nakon što ste odabrali dizajnera ili studio za dizajn, slijedi prvi kontakt. Tu često susrećemo klijente koji ne znaju što točno trebaju iskomunicirati i koje su informacije dizajnerima potrebne. Ne brinite. Ako ne znate, jednostavan upit poput „Trebamo dizajn loga za tvrtku, da li nam možete pomoći?“ je već dovoljan. Svaki dizajner će nakon toga postaviti niz pitanja koja će mu pomoći u izradi ponude koja će odgovarati potrebama tog klijenta.

Ono što je svakom dizajneru bitno je: da li imate već postojeći logo koji želite samo redizajnirati ili se radi o novom logu? Koja je djelatnost tvrtke i koje joj je ime? Da li imate slogan koji će biti dio loga? Da li imate već definirane ili željene boje tvrtke? Možete li opisati tvrtku kao da opisujete ljudske osobine? Tko Vam je ciljana publika?

Ako imate primjer loga koji Vam se sviđa, slobodno pošaljite (to je dobra vodilja isključivo u smislu stila kojeg bi željeli da dizajner slijedi). Dizajnerima je lakše kada vide što otprilike želite te onda mogu napraviti logo prema Vašem ukusu. Dok neki klijenti imaju jasne želje, neki ih nemaju te prepuštaju sve odluke dizajneru.

Dizajneri su tu da Vam pomognu te se ne ustručavajte izraziti svoje želje i viziju. Iako imajte uvijek na umu, da neke stvari nisu optimalne za logo i da će Vam dobar dizajner to uvijek napomenuti i s time dolazimo do:

Izrada logotipa

Nakon što se dogovorila financijska konstrukcija i nakon što se znaju potrebe klijenta, kreće se u izradu loga. Svaki dizajner i tvrtka imaju svoj način rada. Obično se klijentu nudi nekoliko rješenja (ovisno o dogovoru) te se klijent tada odlučuje za ono koje mu najviše odgovara. Izmjene na finalnom dizajnu (ako treba mijenjati boje, tipografiju i sl.) neke tvrtke dodatno naplaćuju, neke ne pa je to nešto što treba imati na umu prilikom početnog dogovora te uključiti izmjene u financijsku konstrukciju prema potrebi.

Kada se prezentiraju završna rješenja, dizajner će objasniti značenje loga: ikona, tipografije i boja, kako bi predočio klijentu razloge određenih odluka i kako bi klijent bolje razumio zašto se dizajner odlučio baš za ta rješenja. Također, prije slanja finalnih rješenja uvijek treba istražiti konkurenciju, kako ne bismo nenamjerno kopirali nečiji logo ili stil.

Boje loga ovise o dojmu koji želite ostaviti na klijente, npr. tople boje potiču komunikaciju i apetit dok hladnije boje predstavljaju sigurnost, mirnoću i stabilnost. Odabir boje će ovisiti o djelatnosti Vaše tvrtke i o osjećaju koji želite izazvati kod potencijalnih klijenata.
Kod odabira boje je bitna ravnoteža. Možete negdje pročitati da crvena boja predstavlja agresivnost, što je loše ako imate recimo dječju igraonicu, ali je pozitivno ako imate fitness centar. Isto tako geometrija igra veliku važnost u izradi loga: horizontalne linije predstavljaju asertivnost, dok uspravne agresivnost. Tako da kombinacija crvene boje i vertikalne linije nije za svaku tvrtku ili je možete ublažiti dodatkom horizontalne crte i još jedne boje. Također, oble, mekane linije ulijevaju povjerenje dok oštre pak mogu značiti samopouzdanje i sigurnost u ono čime se tvrtka bavi. Za tipografiju vrijedi isto što i za prethodno navedeno; nema strogih pravila te je bitno kako će tipografija ići uz odabir boja i ikona. Kao primjer uzmimo font sa serifima koji je ozbiljniji i staromodniji, ali ulijeva povjerenje baš radi te činjenice, dok je ravan font moderniji te u tome ima svoje prednosti.
Ne postoji univerzalna formula, sve ovisi o tome čime se bavite, kako se želite predstaviti te kakve klijente privući. Ono što je loše za jednu vrstu posla može biti dobro za drugu.

Odabir logotipa

Nakon što se pošalju finalna rješenja te se naprave eventualne izmjene, klijent će odabrati logo za kojeg smatra da najbolje predstavlja njegovo poslovanje. Tada se šalju verzije logotipa u vektorskom i rasterskom obliku kako bi klijent imao sve verzije potrebne za buduće aplikacije loga (tisak, web).

Često pitanje je zašto grafičke tvrtke nemaju istaknute cijene logotipa na web stranici?

Logo spada pod domenu autorskih djela. Poput pjesama, slika te drugih umjetničkih djela, nije bitno samo želi li netko logo, već koliki doseg će taj logo imati, tko će ga i u kojem volumenu upotrebljavati, hoće li se koristiti samo nacionalno ili internacionalno, na što će se logo aplicirati, treba li napraviti samo redizajn loga ili osmisliti potpuno novi logo. Nije jednako kreirati logo za mali lokalni kafić ili logo za veliku korporaciju. Iz tog razloga, većina marketinških agencija će, nakon uvodnog razgovora s klijentom, formirati cijenu prema potrebama svakog pojedinačnog klijenta. Cijene loga mogu ići od par tisuća do par stotina tisuća kuna.
Ne pokušavamo sakriti cijene i biti tajnoviti. Baš suprotno. Pokušavamo biti pošteni te formirati pravedne cijene za svakog pojedinog klijenta. Nakon prvog kontakta i kada imamo bolju predodžbu o potrebama klijenata, šaljemo ponudu napravljenu isključivo za tog klijenta.

Nadamo se da smo Vam ovime malo približili odnos dizajnera i klijenta kako biste imali jasniju sliku što očekivati kod takvog posla.

Ako imate komentare na članak, ili želite da neke stvari dodatno objasnimo u budućim blogovima, slobodno nam se javite mailom ili putem web obrasca.