Tipografija :: Zašto je važna?

Tipografija diljem svijeta igra ključnu ulogu u komunikaciji i prezentaciji bilo koje ideje, usluge ili proizvoda. Tipografiju viđamo više nego ijedan drugi dizajnerski element. Ona je posvuda. U novinama i knjigama koje čitamo, na ekranima mobitela i računala dok scrollamo Internetom, na ambalažama proizvoda koje koristimo pa čak i prometnim znakovima dok se vozimo cestom.

Las Vegas znak. Image credit: Nick Fewings on Unsplash.
Las Vegas znak. Image credit: Nick Fewings on Unsplash.

Što je onda točno tipografija i zašto je toliko važna u dizajnu?

Što je tipografija?

Tipografija je tehnika aranžiranja slova i riječi kako bi oni bili čitkiji i vizualno privlačniji. Jednostavno rečeno, to je korištenje različitih vrsta fontova u pisanju ili dizajniranju nečega, kako bi se stvorio određeni efekt. Međutim, tipografija nije samo odabir fonta. To je također umjetnost balansiranja stilova fontova, njihovih veličina, težine, razmaka i drugih dizajnerskih elemenata kao što su boja i dizajn layouta. Sve to uključuje mnogo kreativnosti i znanja kako bi konačni proizvod bio privlačan, nezaboravan i uspješan.

Zašto je tipografija važna?

Sigurno se pitate što tipografiju čini toliko važnom. Tipografija pomaže u stvaranju vizualnog stila u tekstu koji pomaže u brzom razumijevanju sadržaja od strane čitatelja. Pametna upotreba tipografije privlači pozornost korisnika, stvara dobro organiziran i atraktivan proizvod te u konačnici povećava prodaju i identitet brenda.

Font ili tip slova mogu puno reći o vašoj tvrtki ili vašem brendu, ovisno o koje fontove koristite. Ne radi se samo o veličini teksta i drugim elementima dekoracije, već i o razmaku između slova, odabranoj paleti boja te kako se sve to uklapa u vaš dizajn.

Tipografija. Image credit: Mika Baumeister on Unsplash
Tipografija. Image credit: Mika Baumeister on Unsplash

Vrste fontova

Fontova ima na tisuće, ali većinu možemo stilski grupirati u par kategorija.

SERIF

Serif vrsta fonta je karakteristična po tome što glavni dio slova završava blagim potezima (crticama) koje zovemo serif (od nizozemske riječi schreef što znači linija) te po čemu je ova vrsta slova i dobila naziv. Ovo je najstarija vrsta fonta. Povijest im je duga, seže od 16. stoljeća, a održali su svoju popularnost do današnjeg dana. Zbog svog klasičnog izgleda, dobar su izbor za tradicionalnije projekte kao i print materijale, poput časopisa i novina. Serif fontovi se dijele na četiri vrste: old-style serif, transitional serif, didone serif i slab serif.  Najpoznatiji serif je sigurno Times New Roman.

SANS SERIF

Sans serif je vrsta fonta, kao što sam naziv kaže (franc. sans znači bez), bez serifa. Pošto nemaju serife, izgledaju modernije, jednostavnije i čišće. Ova  verzija fonta je izuzetno popularna u današnje vrijeme, ali se prvi puta pojavila u 19. stoljeću kada nije bila baš popularna. Razlog za trenutnu popularnost je u tome što je ovu vrstu fontova lakše čitati na monitorima od serif fontova, a i estetski se više uklapaju u današnje minimalističke i jednostavne dizajnerske trendove. Sans serif fontovi se dijele na četiri vrste: grotesque sans serif, neo-grotesque san serif, geometric san serif i humanist sans serif. Najpoznatiji sans sarif font je svakako Helvetica.

Serif i Sans Serif fontovi su osnovne vrste koje se mogu koristiti za naslove, ali su jedini koje je preporučljivo koristi za ostali tekst zbog njihove čitkosti.
Sljedeće dvije vrste fonta je teže čitati u dužim tekstovima, te se preporučuju samo za naslove i kraće tekstove.

SCRIPT

Script fontovi imitiraju rukopis, odnosno krasopis i kaligrafiju. Izgledaju kao da su napisani olovkom ili kistom. Zbog toga što su izuzetno dekorativni njihova upotreba je ograničena. Nisu prikladni za tekst, ali mogu se upotrijebiti za naslove, slogane, fraze, logo i sl.

Njihov izgled je izuzetno elegantan zbog čega ih često možemo vidjeti na etiketama za vino, cjenicima u skupocjenim restauranima i kozmetičkim proizvodima. Neki od poznatijih vrsta su Liesel, Amarone i Bayamo.

DISPLAY

Ova grupa fontova sadrži veoma različite vrste istih. Dok kod drugih vrsta možemo vidjeti poveznicu između fontova, njihovog izgleda i stila, ovoj grupi spadaju svi fontovi koji su dekorativni, što ne mora značiti da su slični. Ovdje možemo pronaći fontove koji izgledaju kao rukopis, ali nisu krasopis kao što je to slučaj sa script fontovima,  fontove sa sjenama i gravurama, izmiješanim veličinama slova unutar fonta (neka slova su mala, neka velika), iskrivljeni fontovi, veoma tanki ili podebljani fontovi i mnogi drugi. Ova skupina fontova se koristi, kao i script fontovi, za naslove, detalje, logo, slogane i sl. Ne preporuča se za upotrebu u dužim tekstovima pošto ih je teško čitati, a i dizajn može izgledati pretjeran te font može odvratiti pažnju od poruke samog dizajna. Neki poznatiji fontovi unutar ove kategorije su: Brandon Grotesque, Bourton, Spock i Gilroy.

Neki fontovi se smatraju zastarijelima te ih treba izbjegavati u dizajnu, poput Comic Sans fonta. Što ne znači da trebate izbjegavati tu vrstu fontova, samo taj specifični font je bolje ne. Ima mnogo fontova koji su modernije verzije takvih te su im dobra zamjena.

Kako stvoriti uspješan dizajn pomoću tipografije

Tipografija je veliki dio grafičkog dizajna i digitalnog marketinga. Teško je zamisliti mnoge marketinške kampanje bez tipografije: koristi se posvuda, a cilj je da prenese poruku ili sadržaj publici na efikasan način.

Odabir pravog fonta ključan je za uspješnu tipografiju. Postoji niz čimbenika koje treba uzeti u obzir pri odabiru fonta, kao što su ton poruke koju želite prenijeti, publika do koje pokušavate doprijeti te cjelokupni izgled i dojam dizajna.

Primjere tipografije u upotrebi za logo, možete pročitati u našem blogu o vrstama loga.

Tipografija. Image credit: Mika Baumeister on Unsplash
Tipografija. Image credit: Mika Baumeister on Unsplash

Hijerarhija je još jedan važan aspekt tipografije. Koristeći različita slova, veličine i debljine, možete stvoriti hijerarhiju koja će vam pomoći da vodite oči vaše publike kroz vaš dizajn na uredan način. Na primjer, recimo da želite stvoriti plakat za koncert. Možda biste htjeli upotrijebiti veliki, podebljani font za naziv naslovnice, a zatim manji, manje nametljiv font za ostatak teksta. Ili kod dizajna web stranice, možete koristiti različite veličine naslova kako biste razdvojili sadržaj i olakšali preglednost. Bez obzira na kakvom dizajnu radite, razmišljanje o hijerarhiji pomoći će vam da stvorite uglađeniji i profesionalniji konačni proizvod.

Leading ili razmak između redova teksta je još jedan koncept važan za izgled tipografije. Ako niste sigurni koliki razmak trebate koristiti, većina programa ima default postavke koje su napravljene da daju optimalni razmak, a profesionalni dizajneri će razmak prilagoditi viziji koju oni imaju za izgled, s time da uvijek treba imati na umu čitkost teksta. Previše ili premalo bijelog prostora može učiniti da se dizajn osjeća pretrpanim ili skučenim, stoga je važno pronaći ravnotežu koja djeluje prirodno i oku ugodno.

Kerning i tracking su slični koncepti. Tracking je dodavanje ili oduzimanje razmaka između slova u cijeloj riječi. Tako riječi možemo izdužiti (povećati prostor među slovima, svugdje ravnomjerno) ili suziti (smanjiti prostor među slovima, svugdje ravnomjerno). Kerning je sličan koncept, radi se o dodavanju i oduzimanju razmaka među slovima, međutim za razliku od trackinga, ovdje razmak zmeđu pojedinih slova unutar iste riječi može biti različit.

U našem prijašnjem blogu o online igricama za dizajnere, možete pronaći par igrica baš vezanih za tipografiju i jednu posebno za kerning.

Zaključak

Tipografija je bitan element dizajna koji vam može pomoći u stvaranju uglađenijeg i profesionalnijeg konačnog proizvoda. Obraćajući pozornost na hijerarhiju, razmak i druge detalje, možete osigurati da vaš dizajn bude lak za oči i da prenosi pravu poruku vašoj publici. Uz malo vježbe, brzo ćete postati majstor tipografije!