Vizualni identitet :: Definicija, elementi i savjeti
Kažu da odijelo ne čini čovjeka, što je istina, ali odijelo pomaže da čovjek bude primijećen i zapamćen. Vizualni identitet je “odijelo” svake tvrtke, proizvoda ili usluge. Važnost vizualnog identiteta ne može se precijeniti u procesu promocije brenda. Iako ima više funkcija, glavni cilj vizualnog identiteta je stvaranje svijesti o brendu među kupcima, klijentima i cjelokupnim društvom. U ovom članaku razgovaramo o najvažnijim aspektima značenja vizualnog identiteta, njegovim elementima i savjetima za izradu kvalitetnog identiteta.
Što je vizualni identitet?
Vizualni identitet je sustav koji sadrži skup simbola, ikona, slika i boja koji se koriste kako bi definirali vizualni izgled tvrtke i njenih proizvoda. To je dizajnersko rješenje koje kombinira grafičke simbole i riječi koji vizualno predstavljaju tvrtku, proizvod ili uslugu. Drugim riječima to je način na koji se osoba, mjesto ili stvar predstavljaju javnosti, vanjski izgled vašeg poslovanja. Vanjski izgled se sastoji od mnogo različitih elemenata. Iako će nam prvo napamet pasti logo ili web stranica, vizualni identitet uključuje mnogo više. To je cjelokupni izgled vaše tvrtke, od promotivnih materijala, izgleda poslovnog prostora, izgleda ambalaže i etiketa pa sve do i tih poznatijih vizualnih elemenata poput logotipa, mobilnih aplikacija, kataloga i sl. Elementi vizualnog identiteta čine povezanu, marketinški prilagođenu cjelinu koja omogućuje učinkovitu i uspješnu komunikaciju sa ciljanom publikom.
Koji elementi čine vizualni identitet?
Vizualni identitet je skup osobnosti, kulture i vrijednosti tvrtke izraženih vizualnim jezikom, uključujući logotip, boju, tipografiju, fotografiju, ilustraciju itd. Ovi elementi se koriste za identificiranje određenog proizvoda ili usluge među sve većom konkurencijom. Elemenati se koriste uz strogu usklađenost s korporativnim stilom i konceptom brenda kao i s postojećim zakonima i propisima. Vizualni identitet također uključuje smjernice koje objašnjavaju kako se ti elementi koriste, tako da se uvijek pojavljuju na odgovarajući način (izrada knjige grafičkih standarda).
Ovdje ćemo se dotaknuti osnovnih elemenata koji tvore vizualni identitet, ali bitno je napomenuti da elementi mogu varirati ovisno o djelatnosti tvrtke za koju se vizualni identitet izrađuje.
IZRADA LOGOTIPA
Kreiranje svakog vizualnog identiteta započinje sa izradom loga. Logo je grafički prikaz tvrtke, organizacije, usluge ili proizvoda. Ima više vrsta logotipa pa tako logo može biti simbol, riječ, amblem ili maskota. Logotipi se koriste za prepoznavanje i promicanje tvrtki, organizacija, usluga i proizvoda. Cilj logotipa je vizualno predstaviti tvrtku na način koji je lako prepoznatljiv i pamtljiv. Logotip je dio većeg korporativnog identiteta ili strategije izgradnje brenda. Dok se smatraju važnim dijelom brendiranja, treba naglasiti da su samo jedan dio cjelokupnog procesa brendiranja. Mnoge tvrtke misle da je izrada loga dovoljna za njihov cjelokupni vizualni i brend identitet, međutim to nije istina. Mnogi drugi elementi i procesi su potrebni kako bi neka tvrtka, proizvod ili usluga postala brend te kako bi se njihov vizualni identitet postao snažan i prepoznatljiv dio njihovog identiteta.
Neke tvrtke imaju više logotipa posebno dizajniranih za različitu publiku. Na primjer, logotip može biti prilagođen svom ciljnom tržištu ili publici kako bi prenio osjećaj povijesti ili lokalne baštine, povezati tvrtku s pozitivnim vrijednostima kao što su zabava, razigranost i inovativnost ili prikazati sliku luksuza ili prestiža.
Odabir palete boja
Boja je jedan od najvažnijih elemenata u grafičkom dizajnu. Odabir boje, kao i njezinih kombinacija, može učiniti vaš dizajn istaknutim, a može ga i potopiti.
Psihološki učinci boja očiti su u svakom području ljudskog iskustva. Boje mogu imati dubok utjecaj na naše emocije i raspoloženje, zbog čega se toliko razmišljanja i planiranja ulaže u korištenje boja u brendiranju i dizajnu.
Kada je u pitanju vizualni identitet, boja igra ključnu ulogu u pomaganju tvrtkama da prenesu osobnost i vrijednosti svog brenda. Boje koje odaberete za svoj logotip, web stranicu, ambalažu i marketinške materijale pridonijet će kako potrošači percipiraju vaš brend.
Zbog jake povezanosti između određenih boja i određenih emocija ili ideja, važno je pažljivo odabrati boje na temelju poruke koju želite prenijeti o svom brendu. Na primjer, crvena se često koristi za prenošenje energije, strasti i uzbuđenja, dok se plava povezuje s pouzdanošću i stabilnošću.
Zatim razmislite o poruci koju želite da vaše boje prenesu. Je li vaš cilj istaknuti se ili uklopiti? Koji je vaš stil? Moderan i profesionalan ili možda klasičan i elegantan? Provjerite odražavaju li vaši izbori tu namjeru. Ako, na primjer, želite da se vaš brend smatra snažnim i modernim, korištenje primarnih boja i jarkih nijansa može biti dobra ideja, ako više volite klasičniji izgled, prikladniji bi mogli biti prigušeni zemljani tonovi.
Konačno, uzmite u obzir svoju publiku pri odabiru boja za svoj vizualni identitet. Različita publika različito će reagirati na različite nijanse, stoga je važno odabrati nijanse koje će odgovarati ljudima do kojih želite doprijeti.
ODABIR TIPOGRAFIJE
U dizajnu je tipografija često prvo što primijetimo i na što obraćamo pažnju. To je zato što dobra tipografija može napraviti veliku razliku u tome kako percipiramo elemente dizajna. Koliko ste puta vidjeli dizajne u kojima se tipografija zaista ističe, čineći je ili jako dobrom, ili jako lošom? To je zato što su fontovi vrlo važni za ukupni uspjeh dizajna.
Dakle, što je to zbog čega neki fontovi izgledaju sjajno u dizajnu, dok drugi ne toliko? Sve je do toga kako se uklapaju u vaš vizualni identitet, odgovaraju li vašem brendu, proizvodima ili uslugama. Odvojivši vrijeme za pažljiv odabir fontova koji se uklapa u cjelokupnu estetiku projekta, dizajneri mogu stvoriti vizualne elemente koji su upečatljivi i čitljivi. Osim toga, uzimajući u obzir kako se različita slova mogu percipirati, dizajneri mogu koristiti tipografiju za kontrolu načina na koji gledatelji vide i interpretiraju njihov rad.
Fotografije
Fotografije igraju važnu ulogu u vizualnom identitetu. Pružaju nam način da uhvatimo i podijelimo uspomene, kao i da izrazimo sebe i svoje ideje, te nam pomažu da komuniciramo tko smo i za što se zalažemo.
Ne kaže se bez razloga da slika vrijedi tisuću riječi, a ako želite ostaviti trajan dojam i izgraditi jake odnose sa svojim klijentima, korištenje fotografija treba biti sastavni dio vaše marketinške strategije te time i vizualnog identiteta.
Kome se obratiti za izradu vizualnog identiteta?
Izrada i dizajn vizualnog identiteta spada pod domenu grafičkog dizajna. Iako se često misli kako su brend identitet i vizualni identitet istovjetni pojmovi, oni to nisu. Jedna od najvećih razlika je baš u tome tko je odgovoran za koji posao. Ako trebate stručnjaka za brendiranje, obratit ćete se marketinškom stručnjaku, dok za vizualni identitet su odgovorni grafički dizajneri.
Ima mnogo studija za grafički dizajn u Hrvatskoj i diljem svijeta koji vam mogu pomoći kreirati jedinstveni dizajn vizualnog identiteta.
Što sve sadrži paket vizualnog identiteta
Nakon odabira studija za dizajn ili freelance grafičkog dizajnera za izradu vizualnog identiteta slijedi dogovor o tome koje stavke će dizajner obraditi. Naime, mnoge tvrtke imaju različite potrebe. Velike korporacije će željeti cjelokupni vizualni identitet sa odabirom svih potrebnih stavki, dok će manje tvrtke možda trebati izradu samo nekoliko elemenata iz vizualnog identiteta.
Standardne stavke koje možemo naći u početnom paketu vizualnog identiteta su: izrada i dizajn logotipa; dizajn memoranduma, posjetnice (vizitke), poslovne mape, kuverte i pečata; potpis elektroničke pošte; dizajn promotivnih artikla (majice, kemijske olovke i sl.); oslikavanje vozila.
Druge stavke koje možemo naći u paketu vizualnog identiteta su: dizajn ambalaže; dizajn etikete; dizajn motion graphics animacije; dizajn mobilnih aplikacija; dizajn web stranice; dizajn tiskanih materijala (dizajn kataloga, brošura, letaka, oglasa, billboarda, knjiga i dr.); dizajn digitalnih materijala (dizajn oglasa, bannera, objava za društvene mreže, online verzije kataloga, brošura i sl.); oslikavanje izloga; dizajn elemenata za interijer; dizajn svih promotivnih materijala; dizajn videa.
Nakon izrade vizualnog identiteta bilo bi dobro izraditi i knjigu grafičkih standarda.
ŠTO JE KNJIGA STANDARDA?
Knjiga grafičkih standarda zbirka je standarda dizajna koji se koriste za određenu marku ili proizvod. Standardi su stvoreni kako bi se osigurala dosljednost u svim komunikacijama i dodirnim točkama. Na taj način, kada se novi dizajner pridruži timu ili agenciji, ima jasno razumijevanje elemenata koji će se koristiti.
Knjiga treba sadržavati logotip, boje i font. Grafički standardi su primjeri kako pravilno koristiti elemente, uključujući gdje ih postaviti, kako ih koristiti i koje veličine ih napraviti. Osim toga, posjedovanje grafičkih standarda može uštedjeti vrijeme i novac smanjenjem potrebe za revizijama i redizajniranjem. Kada je sve već izloženo u jasnom formatu koji je jednostavan za praćenje, proces dizajna općenito čini mnogo glatkijim.