Grafički dizajn okoline (Environmental Graphic Design) :: Uvod

Iako environmental dizajn uključuje mnogo više od njegovog grafičkog aspekta i iako je i taj dio ograničen za grafičke dizajnere, odlučili smo svejedno posvetiti blog ovoj temi koja spada više u kategoriju arhitekture, ne toliko grafičkog dizajna.

Jedan od razloga je što često grafički dizajneri surađuju sa arhitektima na rješenjima za klijente u sklopu izrade vizualnog i brend identiteta za tvrtke pa tako u suradnji stvaraju specifične izglede za urede, trgovine i sl. Drugi razlog je što jedan manji dio dizajna okoline spada i pod domenu grafičkog dizajna, poput dizajna izloga trgovina, manjih znakova za urede i murala unutar samih ureda, i dr.. Sve te stavke iskusan i podučen takvom dizajnu, grafički dizajner može odraditi sam. Za sve druge stavke dizajna okoline, treba tražiti stručnu pomoć arhitekta. Naravno, ukoliko cjelokupni dizajn ureda stvara arhitekt, on je taj koji će ili sam dizajnirati, ili dati smjernice grafičkom dizajneru o tome kako pojedini elementi trebaju izgledati kako bi se uklopili u cjelokupnu estetiku njegovog rada.

Pa krenimo sa objašnjenjem što je uopće grafički dizajn okoline ili na engleskom environmental graphic design (EDG).

Što je grafički dizajn okoline?

Environmental grafički dizajn  višestruko je područje koje se bavi i estetskim, i funkcionalnim aspektima prostora. To je dizajn grafike, poput znakova, sustava za pronalaženje puta, brendiranja okoline i sl.. Drugim riječima fokusira se na korištenje grafike za poboljšanje izgrađenog okoliša. Dizajneri koriste različite dizajnerske discipline, uključujući grafički dizajn, arhitekturu, dizajn interijera i krajobraznu arhitekturu, kako bi stvorili funkcionalna i skladna okruženja. Grafički dizajn okoline je relativno novo područje, ali ima svoje korijene u nizu starijih disciplina, kao što su izrada znakova, zidno slikarstvo i arhitektura.

Photo credit: Scott Webb
Photo credit: Scott Webb

Zašto je grafički dizajn okoline važan?

Jedan od najvažnijih aspekata grafičkog dizajna okoliša je sposobnost stvaranja osjećaja i ugođaja nekog mjesta. Ovo je posebno važno u javnim prostorima gdje ljudi nisu upoznati sa svojom okolinom. Dobar grafički dizajn okoline može pomoći ljudima u orijentaciji i dati im osjećaj pripadnosti prostoru.

Drugi važan aspekt grafičkog dizajna okoline je sposobnost da se ispriča priča. To se može učiniti upotrebom grafika, murala i drugih vizualnih elemenata. Kada se dobro izvede, grafički dizajn okoline može ostaviti snažan i trajan dojam na one koji ga vide.

Vrste grafičkog dizajna okoline

Postoji mnogo različitih tipova grafičkog dizajna okoline, od kojih svaki ima svoje prednosti i nedostatke.

Neki od najčešćih vrsta grafičkog dizajna okoline i kako se oni mogu koristiti za postizanje različitih ciljeva:

Znakovi

Oznake i sustavi za nalaženje puta osmišljeni su kako bi pomogli ljudima da se kreću i razumiju složena okruženja. Mogu se koristiti za pružanje informacija o smjeru, identificiranje određenih lokacija i više.

Prednosti:

1. Može pomoći ljudima da se kreću kroz složena okruženja
2. Može se koristiti za pružanje važnih informacija

Nedostaci:

1. Dizajn i implementacija mogu biti skupi
2. Može biti teško promijeniti ili ažurirati

Photo credit: Hello I'm Nik on Unsplash
Photo credit: Hello I’m Nik on Unsplash

Brendiranje okoline

Brendirano okoline je ono u kojem je identitet brenda uvelike integriran u dizajn. Ovo može biti sjajan način za stvaranje snažnog i jedinstvenog identiteta brenda, ali važno je osigurati brend ne prevladava u cjelokupnom dizajnu.

Prednosti:

1. Može stvoriti snažan i jedinstven identitet brenda
2. Može se koristiti za komuniciranje vrijednosti brenda

Nedostaci:

1. Ako se ne radi pažljivo, brendiranje može potisnuti dizajn
2. Može biti teško promijeniti ili ažurirati brendiranje bez promjene dizajna

Photo credit: Gary Butterfield on Unsplash
Photo credit: Gary Butterfield on Unsplash

Izložba

Izložba je vrsta grafičkog dizajna okoline koja je osmišljena za izlaganje proizvoda, umjetničkih djela ili drugih predmeta. Mogu se koristiti za stvaranje iskustva koje ljudima omogućuje interakciju s izloženim objektima.

Prednosti:

1. Može stvoriti prožimajuće iskustvo
2. Može se koristiti za izlaganje proizvoda ili umjetnina

Nedostaci:

1. Može biti skupo za dizajn i implementaciju
2. Može biti teško promijeniti ili ažurirati

Interaktivni mediji

Interaktivni mediji su vrsta grafičkog dizajna okoline koji koristi tehnologiju za stvaranje interaktivnih iskustava. To se može učiniti pomoću zaslona osjetljivih na dodir, projiciranih slika itd.

Prednosti:

1. Može stvoriti interaktivna i privlačna iskustva
2. Može se koristiti za pružanje informacija na dinamičan način

Nedostaci:

1. Može biti skupo za dizajn i implementaciju
2. Može zahtijevati kontinuirano održavanje

Interaktivna iskustva

Iskustvena okruženja osmišljena su tako da posjetitelje urone u određeno iskustvo. To se može postići upotrebom različitih senzornih elemenata.

Prednosti:

1. Može biti vrlo impresivno i privlačno
2. Može se koristiti za stvaranje snažnih i emotivnih iskustava

Nedostaci:

1. Može biti teško promijeniti ili ažurirati
2. Može biti skupo za projektiranje i izgradnju

Neki od izazova grafičkog dizajna okoline

Jedan od najvećih izazova je potreba za stalnim prilagođavanjem novoj tehnologiji. To posebno vrijedi za znakove za pronalaženje puta, koje je često potrebno ažurirati kako bi odražavali promjene u izgrađenom okruženju.

Još jedan izazov je potreba za stvaranjem dizajna koji je i funkcionalan, i estetski ugodan. Tu ravnotežu je često zahtjevno za uspostaviti, ali je ključna za dobar grafički dizajn okoline.

Konačno, grafički dizajneri okoline često se moraju nositi sa strogim propisima i smjernicama. To posebno vrijedi za javne prostore, gdje znakovi i drugi elementi moraju ispunjavati određene zahtjeve kodeksa.

Grafički dizajn okoline je područje koje se neprestano razvija. Kako se nova tehnologija pojavljuje i izgrađeni okoliš mijenja, dizajneri moraju biti spremni prilagoditi svoje dizajne. To može biti izazov, ali je također jedna od stvari koja grafički dizajn okoline čini tako uzbudljivim i dinamičnim područjem.

Neki mitovi grafičkog dizajna okoline

Jedno od najčešćih nesporazuma o grafičkom dizajnu okoline je da se bavi samo estetikom prostora. Iako je istina da on može poboljšati vizualnu privlačnost prostora, to je samo jedan aspekt onoga što on čini. Grafički dizajn okoliša također se bavi funkcionalnim aspektima prostora, kao što su pronalaženje puta i navigacija.

Još jedan nesporazum je da se koristi samo za javne prostore. Dok se grafički dizajn okoline svakako može koristiti za poboljšanje javnih prostora, on se također koristi u raznim drugim okruženjima, kao što su poduzeća, škole i bolnice.

Zaključak

Grafički dizajn okoline specijalizirano je područje koje se bavi estetskim i funkcionalnim aspektima prostora. Grafički dizajneri okoline koriste svoje vještine za stvaranje skladnih i funkcionalnih okruženja. Grafički dizajn okoline je područje s dugom poviješću i ono se stalno razvija.

Kao što smo rekli u uvodu, iako je grafički dizajn okoline spada pod arhitekturu, zbog dijelova koji su usko povezani sa grafičkim dizajnom, odlučili smo obraditi ovu temu na našem blogu.

U našem slučaju, radili smo dosta puta sa divnim arhitektima te im pomogli da neke dijelove njihove vizije ostvarimo na zadovoljstvo i klijenta, i samih arhitekta. Također, mnogo puta smo radili dizajn izloga i oslikavanja ureda za klijente, te dizajn manjih znakova, sve što spada pod ovu kategoriju, ali samo njen manji dio. Usprkos tome, grafički dizajn okoline, izuzev tih manjih iznimaka, treba prepustiti stručnjacima iz područja arhitekture.

 

Za više članaka na temu grafičkog dizajna, posjetite naš blog.

Ukoliko vam treba neka od usluga grafičkog dizajna, slobodno nas kontaktirajte na mail ili putem kontakt obrasca.

Hvala na čitanju!