Grafički dizajn :: Umjetnost vizualne komunikacije

Uvod

Što je grafički dizajn? Koje usluge spadaju pod grafički dizajn? Zašto je važan u poslovanju?

Ako ste si ikada postavili bilo koje od ovih pitanja, nastavite čitati. U ovom ćemo postu odgovoriti na sve njih i više.

Što je grafički dizajn?

Grafički dizajn je stvaranje vizualne komunikacije korištenjem tipografije, fotografije, boje i ilustracije. Koristi se za prenošenje ideja ili poruka publici, s ciljem postizanja određenog odgovora ili ishoda.

U svojoj srži, grafički dizajn je rješavanje problema. Bilo da se radi o pronalaženju najboljeg načina za prenošenje poruke, stvaranju vizualnog identiteta koja predstavlja tvrtku ili pojedinca, ili dizajniranju reklame koja će navesti ljude da kupe proizvod, grafički dizajneri uvijek traže načine za poboljšanje komunikacije.

Grafički dizajner može biti uključen u širok raspon projekata, uključujući oglašavanje, korporativni identitet, web dizajn, dizajn mobilnih aplikacija, pakiranje i izdavaštvo. Bez obzira o kojem se projektu radi, grafički dizajner uvijek će početi s razumijevanjem potreba i ciljeva klijenta.

Blog o grafičkom dizajnu: na slici je prikazan grafički dizajner u procesu rada na svom grafičkom tabletu
Photo credit: Milad Fakurian on Unsplash

Povijest grafičkog dizajna

Povijest grafičkog dizajna je široka i raznolika. Prostire se kroz stoljeća i obuhvaća širok raspon disciplina. Od ranih špiljskih slika do današnjih digitalnih reklamnih panoa, grafički dizajn igrao je značajnu ulogu u oblikovanju načina na koji ljudi komuniciraju. Grafički dizajn postoji od početaka komunikacije, ali je kroz povijest poprimio mnoge oblike. Zapravo, o mnogim najčešćim oblicima grafičkog dizajna danas se nije ni razmišljalo do relativno nedavno. Brzi tehnološki napredak u posljednjih nekoliko desetljeća omogućio je nove i inovativne oblike grafičkog dizajna koji su prije nekoliko generacija bili jednostavno nezamislivi. Grafički dizajneri odgovorni su za neke od najpoznatijih slika i logotipa u povijesti, a njihov je rad oblikovao način na koji gledamo na svijet oko sebe.

Elementi grafičkog dizajna

Postoji sedam osnovnih elemenata grafičkog dizajna: linije, oblici, boje, tekstura, tipografija, prostor i slika.

LINIJE

Kod upotreba linija u dizajnu, treba biti svjesan njegove namjene. Ako dizajnirate plakat za događaj, linije na plakatu trebale bi odvesti oko vašeg promatrača do najvažnijeg podatka. Linije mogu biti debele ili tanke, ravne ili zakrivljene, kontinuirane ili isprekidane, okomite ili vodoravne. Ove varijacije su ono što linijama daje njihovu vizualnu snagu.

OBLICI

Oblici mogu biti puni (ispunjeni jednom bojom ili uzorkom) ili ocrtani (uokvireni drugom bojom ili uzorkom). Mogu biti geometrijski (krugovi, kvadrati, trokuti) ili organski (srca, cvijeće). Mogu biti statični (ravne slike) ili dinamični (animirani pokreti). Mogu biti pozitivni (ocrtani oblici) ili negativni (puni oblici). Mogu biti apstraktni (nejasni ili neopisivi) ili konkretni (lako ih je identificirati).

TEKSTURA

Postoji mnogo načina na koje dizajneri mogu upotrijebiti teksturu bez da je zapravo ne otisnu na svoj rad. Tekstura se može izraditi raznim tehnikama, od primjene filtara na fotografije do odabira pravog uzorka za dio sadržaja. Ove se metode mogu koristiti kako bi bilo koji dizajn bio opipljiviji.

Tekstura se koristi kako bi dizajn izgledao primamljivije, odrazio jedinstvenu temu ili prenio poruku.

TIPOGRAFIJA

O važnosti upotrebe dobre tipografije smo već pisali na našem blogu. Možete eksperimentirati s različitim stilovima i veličinama fontova kako biste pronašli ono što odgovara vašem sadržaju. Ako dizajnirate vlastitu tipografiju, pobrinite se da odaberete font koji olakšava čitanje vašeg sadržaja. Također možete prilagoditi veličinu, oblik i druge elemente dizajna kako biste svoju tipografiju učinili smislenijom.

PROSTOR

Upotreba prostora u dizajnu (razmaka između dizajn elemenata) jednako važan kao i ostali elementi, ako ne i više. Da biste stvorili pravu količinu prostora, postoji nekoliko tehnika koje možete koristiti. Možete ostaviti malo praznog prostora između različitih elemenata. Možete koristiti prozirnu sjenu ili obris umjesto neprozirnog. Možete stvoriti malo prostora između svog dizajna i ruba zaslona.

SLIKE

Slika vrijedi tisuću riječi pa tako slika vrijedi mnogo i u dizajnu. Najbolje slike vode gledatelja kroz narativ. Čak i ako dizajner koristi jednu sliku za prenošenje poruke, ta slika mora imati početak, sredinu i kraj. U slike ne spadaju samo fotografije, već i ilustracije i drugi oblici dizajn elementa, poput ikona.

BOJE

Različite boje izazivaju različite emocije i mogu se koristiti za utjecaj na raspoloženje ili stav gledatelja. Korištenje teorije boja u vašem procesu dizajna može poboljšati izgled i dojam vašeg rada, kao i povećati njegov utjecaj. Kako biste što bolje iskoristili teoriju boja u svom dizajnu, prvo trebate osnovno razumijevanje načina na koji boje funkcioniraju.
Temu boja i dizajna smo već odradili u više blogova, poput bloga o teoriji boja i članka o logotipovima i bojama.

Blog o grafičkom dizajnu: na slici je radni stol sa tabletom na kojem je nacrtano slovo A
Photo credit: Kelly Sikkema on Unsplash

Uloga grafičkog dizajna

Uloga grafičkog dizajna je uzeti pisanu ili izgovorenu riječ i učiniti je vizualnom. To može značiti stvaranje slika, tipografija, ilustracija ili multimedije. To također može značiti rad s izgledom i kompozicijom kako bi se stvorio učinkovit i privlačan konačni proizvod.

Proces izrade grafičkog sadržaja

Tri glavne faze procesa dizajna, zajedno s nekim uslugama koje možete očekivati ​​od dobrog studija za grafički dizajn:

1. Razvoj ideje i koncepta:

Ovdje će grafički dizajner raditi s vama na razvoju kreativnih koncepata koji zadovoljavaju vaše specifične potrebe. Oni će izraditi prototipove i skice, a također mogu istražiti vašu industriju i ciljno tržište.

2. Izvedba i usavršavanje:

Nakon što je koncept finaliziran, grafički dizajner će početi stvarati konačno umjetničko djelo. Ova faza obično uključuje puno revizija, jer će oni raditi na tome da konačni proizvod bude upravo ono što želite.

3. Isporuka i podrška:

Nakon što je dizajn gotov, grafički dizajner će vam pomoći da ga implementirate na sve svoje kanale. Oni također mogu pružiti podršku neko vrijeme nakon izrade, kako bi bili sigurni da ste zadovoljni krajnjim rezultatom.

Blog o grafičkom dizajnu: na slici je prikazan radni stol sa upaljenim tabletom i monitorom na kojima se vidi da se stvara grafički dizajn
Photo credit: Balazs Ketyi on Unsplash

Kako raditi sa studijom za grafički dizajn?

Evo nekoliko savjeta:

1. Jasno objasnite svoje potrebe i ono što želite da studio za grafički dizajn izradi za vas. To će im pomoći da bolje razumiju vaš projekt i dati vam točniju ponudu.

2. Budite sigurni da imate jasnu ideju o stilu koji želite za svoj projekt i dajte studiju što više referentnog materijala. To će im pomoći da bolje razumiju vašu viziju i osigurati da je konačni proizvod upravo ono što tražite.

3. Dajte studiju dovoljno vremena da dovrši vaš projekt. Ovisno o opsegu projekta, studiju može biti potrebno od nekoliko dana do nekoliko tjedana da finalizira dizajn.

4. Budite spremni dati povratne informacije i izvršiti revizije. Nijedan grafički dizajn nikad nije savršen odmah u startu, pa očekujte da tu i tamo napravite nekoliko izmjena. Studio će rado surađivati ​​s vama sve dok ne budete potpuno zadovoljni konačnim proizvodom.

Blog o grafičkom dizajnu: slika prikazuje ured sa dva muška radnika kako rade za svojim računalima
Photo credit: Tim van der Kuip on Unsplash

Usluge grafičkog dizajna

Ovdje je pregled najčešćih usluga koje nude studiji za grafički dizajn:

Izrada logotipa:

Svaka tvrtka ili brend ima logo, koji predstavlja tvrtku, ali i njen brend. Logotip, koji je ‘lice’ tvrtke, ponekad je prepoznatljiviji od naziva tvrtke. Logotip je vitalni aspekt marketinške strategije i stoga ga treba tretirati s posebnom pažnjom. Profesionalno dizajniran logo stvara snažan prvi dojam, razlikuje tvrtku od konkurencije, privlači klijente i posljedično razvija lojalnost brendu. Zbog toga, djelatnost tvrtke i industrijski standardi moraju biti u skladu s dizajnom logotipa. Uz to kod izrade logotipa treba obratiti pažnu posvetiti i izboru tipografije te karakterističnih boja, a ako sadrži simbol, mora biti jednostavan i simboličan, u skladu s nazivom i svrhom tvrtke. Također, izrada i dizajn logotipa treba uključivati i mogućnost korištenja loga na različitim marketinškim materijalima i formatima.

Bitno je napomenuti da mnoge tvrtke ne trebaju uvijek izradu potpuno novog loga, već se često odlučuju na redizajn već postojećeg logotipa. Kao i svaki dizajn, nekad treba stare ideje modernizirati kako bi bile više u skladu sa trenutnim trendovima.

Izrada vizualnog identiteta:

Ako vam uz izradu loga treba i dizajn ostalih poslovnih dokumenata, poput posjetnica, poslovnih mapa ili memoranduma, onda ćete možda željeti izraditi vizualni identitet tvrtke odnosno knjigu grafičkih standarda. Vizualni identitet sadrži logo kao nit vodilju u definiranju boja, tipografije i ostalih bitnih stavki vizualnog identiteta. Ukoliko već posjedujete logo s kojim ste zadovoljni, možete upotpuniti vizualni identitet s ostalim stavkama bez dodatne izrade novog logotipa.

Vizualni identitet u osnovnom paketu uključuje dizajn logotipa, memoranduma, posjetnice, kuverte, pečata i potpisa elektroničke pošte. Ukoliko imate potrebe za dodatnim stavkama one se mogu dodati, poput: standardnog izgleda oglasa, oslikavanja vozila ili voznog parka, izloga, unutrašnjosti poslovnog prostora, billboarda, kataloga, reklamnih displaya, promotivnih artikala ili bilo kojeg drugog tiskanog ili digitalnog medija koji odgovara Vašim marketinškim potrebama.

Dizajn web stranica:

Logotip je prvi dojam na klijente, a web stranica je prva interakcija s njima. U današnjem digitalnom svijetu o važnosti web stranica ne treba puno govoriti. Web stranica je svojevrsna digitalna posjetnica, mjesto gdje će klijenti saznati o uslugama i proizvodima koje nudite, kako da stupe u kontakt s vama i mnoge druge bitne informacije. Dizajn i izrada web stranice su podjednako bitni kako biste se razlikovali od konkurencije te predstavili svoje poslovanje na najbolji način. Jednostavne, moderne i funkcionalne stranice su ključ kako bi vaše internet mjesto u potpunosti poslužilo svojoj svrsi.

Dizajn mobilnih aplikacija:

Mobilne aplikacije su postale sastavni dio poslovanja za mnoge industrije. Pametni telefoni su prepuni raznih aplikacija pa istaknuti se jedinstvenim dizajnom postaje sve bitnije. Osim jednostavnosti upotrebe i funkcionalnosti same aplikacije, atraktivan i moderan dizajn je ono što će klijente privući i zadržati na vašoj aplikaciji.

Dizajn tiskanih medija:

Ako dobro pogledate oko sebe, tiskani mediji, a time i dizajn su svuda oko nas. Posjetnice koje dajemo klijentima, katalozi i brošure koje dobivamo u dućanima i agencijama, plakati i billboardi koje gledamo na ulicama su primjeri da su tiskani mediji još uvijek jedan od najbitnijih oblika oglašavanja.

Svrha tiskanog dizajna je da upotrijebi vizualne grafičke elemente kako bi prenio specifičnu poruku onima koji ga gledaju. Svaka tvrtka, proizvod i usluga će, naravno, imati svoje potrebe kod dizajna te različitu publiku koju žele privući, međutim sam dizajn uvijek treba biti jednostavan i efektivan kako bi prenio poruku što jasnije.

Vrsta tiskanih medija ima puno: katalozi, brošure, letci, posjetnice, memorandumi, znakovi i natpisi za ulaze, plakati, billboardi, cjenici, jelovnici itd. su samo nekih od njih.

Dizajn digitalnih medija:

Donedavno su katalozi brošure i ostali promotivni materijali bili rezervirani isključivo za tiskane medije, međutim to se mijenja. Sa sve boljom tehnologijom te rastom ekološke osviještenosti, potreba za digitalnim verzijama dosadašnjih tiskanih medija je sve veća. Tvrtke se sve više odlučuju na digitalne verzije svojih kataloga ili brošura te potreba za njima raste. Katalozi se mogu veoma lako prelistati na mobitelu, tabletu ili kompjuteru te je digitalno oblikovanje istih počelo dobivati svoj sve veći prostor. Uz promjenu sa tiska na digitalni oblik, sve je veća potražnja za dizajnom eknjiga, digitalnih oglasa, online kampanja te objava na društvenim mrežama.

Uz stvaranje novih digitalnih sadržaja, mnoge tvrtke također trebaju prijenos sa tiskanih medija na nove digitalne formate. To je posebno slučaj kod eknjiga i nekih oblika kataloga te dokumenata.

Dizajn ambalaže

Ambalaža je materijal u kojem se nalazi vaš proizvod. Ambalaža mora ispuniti brojne funkcije: mora biti funkcionalna, očuvati sigurnost  proizvoda na skladištu i u transportu, ali se mora i izdvojiti od svoje konkurencije. To se postiže sa dobrim dizajnom. Čak i prije nego što kupci isprobaju proizvod, ambalaža je prvo što će vidjeti te će se često baš prema njoj odlučiti da li će proizvod biti baš njihov odabir. Dobar dizajn će privući pažnju, ali i dati kupcu sve potrebne informacije o proizvodu. Dobar dizajn je istovremeno estetski zanimljiv i primjetan, ali i informativan i jasan.

Dizajn etiketa

Poput ambalaže, i dizajn etikete treba ispuniti svoju funkciju, treba privući klijenta dok istovremeno jasno prenosi informacije o proizvodu. Pošto je površina etikete manja, time je i opseg dizajna ograničen. Zbog toga dizajn treba biti efikasan i jasan, kako bi kupac mogao odmah prepoznati proizvod.

Izrada pokretne grafike (motion graphics)

Animacija je termin koji obuhvaća skoro sve što sadrži pokret, međutim u ovom kontekstu govorimo o grafičkim elementima, koji su inače statične prirode, koje pomoću animacija “oživljavamo” te im dajemo pokret. Na taj način možemo pokrenuti naše logotipove, bannere, oglase, ali i napraviti reklamna videa u kojima ćemo detaljnije predstaviti naše usluge i proizvode. U današnje vrijeme, takva  motion graphics videa su preplavila medije. Kratka informativna videa su puno efikasnija u privlačenju i zadržavanju pažnje potencijalnih klijenata te stoga njihovu važnost i važnost samog dizajna ne treba podcjenjivati. U svijetu brzih informacija i velike konkurencije, odabir ovakve vrste oglasa ili samo dodavanje animiranih elemenata vizualnom identitetu, pogotovo za korištenje na društvenim mrežama, može privući klijente baš k vama te pomoći u predstavljanju  tvrtke na najmoderniji i najefikasniji način.

Oslikavanje vozila i poslovnih prostora

Ukoliko tvrtka ima vozila, jedan od najboljih mjesta za reklamu su upravo ona. Svi smo puno puta primijetili pa i zapamtili vozila sa zanimljivim dizajnom. Dok se vozimo po gradu, gledamo druga vozila te nam neka privuku pažnju. Predstavljanje proizvoda i usluga na vozilima je jedan od najefikasnijih načina da se tvrtka predstavi potencijalnim klijentima. Stoga ne treba podcjenjivati važnost dobrog dizajna na vozilu. Takav dizajn treba biti uočljiv, ali i informativan i lako čitljiv, jer ipak ih često čitamo u brzini.

Uz oslikavanje vozila, jedan malo manje pokretan način oglašavanja je oslikavanje samog poslovnog prostora. Možda imate izlog, a možda samo ured. Bilo kako bilo, ukrašavanje izloga ili uredskih vrata i zidova može biti veoma dobar način privlačenja i zadržavanja klijenata. Svatko tko je šetao gradom i gledao izloge zna da dobar izlog može brzo privući pažnju. Isto tako može biti mjesto gdje ćete odmah informirati (a možda i zabaviti) potencijalne kupce o svojim proizvodima i uslugama. Isto tako uljepšavanje ureda može biti dovoljno da se podigne razina zadovoljstva kod klijenata.

Dizajn promotivnih artikla

Ako želite privući kupce i ostaviti nezaboravan dojam na njih, jedan od najboljih načina je da im poklonite besplatan poklon. Ljudi vole poklone i male znakove pažnje, pa tako čak i malen poklon, poput kemijske olovke ili šalice zamotane u lijepi paket može učiniti klijenta sretnim. Uz to, svaki put kada će upotrebljavati tu kemijsku olovku ili piti jutarnju kavu iz šalice sa vašim logom, povezivat će te male ugode sa vašim brendom, a i bit će konstantan podsjetnik na brend koji im je poklonio divan poklon.

Sa promotivnim materijalima je stoga teško pogriješiti, a i ponuda samih poklona je velika te je lako prilagoditi poklone pojedinim klijentima ili kupcima. Od ekskluzivnijih poklona za pojedine klijente do promotivnih materijala namijenjenih većem broju kupaca, ono što je važno je – dizajn. Majicu može pokloniti svatko, ali nije garancija da će je klijent željeti i nositi te time promovirati proizvod ili uslugu. Sa dobrim dizajnom, bilo koji promotivni materijal postaje ne samo običan poklon, već mala reklama koju klijenti će ne samo koristiti već i uživati u njima te time promovirati tvrtke na najbolji mogući način.

Alati za grafički dizajn

Ispod su neki od najčešćih alata koji se koriste u grafičkom dizajnu.

Softver: Programi poput Adobe Photoshopa i InDesigna koriste se za izradu dizajn rješenja. Omogućuju vam stvaranje i uređivanje slika, teksta i drugih elemenata, kao i kontrolu ukupnog izgleda i dojma vašeg projekta.

Fontovi: Dobar grafički dizajner treba biblioteku fontova na raspolaganju. Različiti fontovi mogu se koristiti za stvaranje različitih ugođaja i učinaka, stoga je važno imati više izbora. U našem članku o besplatnim fontovima, možete naći neke stranice koje ih nude i time započeti svoju kolekciju.

Slike: Stock fotografije i vektori bitan su dio svakog projekta grafičkog dizajna. Dobri dizajneri znaju gdje pronaći visokokvalitetne slike bez naknade koje mogu koristiti u svom radu, a neke od njih možete pronaći na našem blogu o besplatnim photo stockovima.

Blog o grafičkom dizajnu: na slici je prikazan radni stol sa tabletom na kojemu su otvoreni programi Adoba
Photo credit: Emily Bernal on Unsplash

Grafički dizajn u digitalnom dobu

Grafički dizajn je daleko odmakao u digitalnom dobu. S izumom računala, softvera i interneta, grafički dizajneri uspjeli su stvoriti neka doista nevjerojatna djela. Ne samo da sada mogu stvarati dizajne pomoću softvera, već mogu i animirati, i uređivati ​​svoj rad pomoću mrežnih alata.

To je omogućilo grafičkim dizajnerima da dosegnu širu publiku nego ikad prije, a kao rezultat toga, njihov se rad sve više koristi u reklamnim i marketinškim kampanjama. Zapravo, dobar grafički dizajn sada je neophodan za svaku tvrtku koja želi ostaviti dojam na internetu.

Zaključak

Industrija grafičkog dizajna je ona koja se stalno razvija. Jednog dana određena vrsta dizajna može biti u stilu, a sljedećeg bi mogla biti zastarjela. To znači da oni koji rade u toj industriji moraju imati prst na pulsu onoga što se događa i u svijetu dizajna, i u svijetu tehnologije. Grafički dizajneri koji to mogu biti u dobroj poziciji da kreiraju dizajne koji nisu samo relevantni, već i zadivljujući.

Za više članaka na temu grafičkog dizajna, bacite pogled na naš blog.

Ukoliko vam treba neka od usluga grafičkog dizajna, slobodno nas kontaktirajte putem kontakt obrasca, društvenih mreža ili epošte.

Naše radove možete pogledati u portfoliju.

Hvala na čitanju! 🙂

Ključne riječi: grafički dizajn; izrada i dizajn logotipa; izrada i dizajn web stranica; izrada i dizajn mobilnih aplikacija; izrada i dizajn vizualnog identitea; teorija boja; tipografija; oslikavanje vozila; oslikavanje izloga